Απογραφή των ασανσέρ: Η διαδικασία και τι λένε οι συντηρητές – Η προθεσμία

Παραμένει, αν και σε πιο χαλαρούς ρυθμούς μετά τον πανικό του καλοκαιριού, το ενδιαφέρον και η κινητικότητα για αναβαθμίσεις
Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ
Προθεσμία μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2025 έχουν οι ιδιοκτήτες ή οι διαχειριστές πολυκατοικιών προκειμένου να δηλώσουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που έχει ανοίξει τους ανελκυστήρες που λειτουργούν στο κτίριό τους, ανεξαρτήτως ηλικίας, πιστοποίησης ή τεχνικής κατάστασης.
Με βάση τα δεδομένα που θα συγκεντρωθούν από την απογραφή, θα αποφασιστεί το χρονοδιάγραμμα για τα επόμενα βήματα, ώστε να διασφαλιστεί ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των ανελκυστήρων, για τους οποίους θα κριθεί απαραίτητη αυτή η διαδικασία με σκοπό να πιστοποιηθούν για την ασφαλή λειτουργία τους.
«Δεκέμβρη ή αρχές Γενάρη μετά τη συγκέντρωση των στοιχείων, θεωρώ ότι θα έχουμε πολλές εκπλήξεις… Θα αναδειχτούν θέματα», όπως επισημαίνει μιλώντας στο «ΤyposThes» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Εγκαταστατών Συντηρητών Ανελκυστήρων (ΠΟΒΕΣΑ) κ. Γεώργιος Βλασόπουλος. Θα δούμε, όπως λέει, ποιοι ανελκυστήρες συντηρούνται κανονικά και νόμιμα, αλλά και ποιοι δεν υπάρχουν καν στην οικοδομική άδεια του κτηρίου που είναι κατατεθειμένος ο φάκελος στην πολεοδομία.
Τι είχε προηγηθεί
Υπενθυμίζεται ότι το καλοκαίρι είχε δημιουργηθεί ένας πανικός γύρω από το θέμα των πιστοποιήσεων και της αναβάθμισης των ασφαλιστικών διατάξεων των ανελκυστήρων για την οποία – σύμφωνα με τα τότε δεδομένα – η προθεσμία είχε οριστεί για τις 30 Ιουνίου 2025 και μετά θα ακολουθούσαν έλεγχοι και πρόστιμα. Ωστόσο οι συντηρητές έλεγαν από τον Μάιο ότι ήταν ανέφικτο να πιστοποιηθούν χιλιάδες ασανσέρ μέσα σε αυτό το διάστημα.
Τελικά από το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοινώθηκε προς τα τέλη Ιουνίου η νομοθέτηση και δημιουργία Μητρώου Απογραφής Ανελκυστήρων ενώ διευκρινίζεται ότι οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονταν από την ΚΥΑ παύουν να ισχύουν, προκειμένου να διευκολυνθεί η καθολική συμμετοχή.
“Για να είναι ασφαλές ασανσέρ πρέπει να υπάρχει πιστοποίηση της ποιότητάς του. Αυτό το κάνουν συγκεκριμένες εταιρείες που είναι διαπιστευμένες από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης. Όμως αυτό δεν υπήρχε περίπτωση να ολοκληρωθεί μέχρι τις 30 Ιουνίου. Πήραμε λοιπόν μια απλή απόφαση, η οποία για να υλοποιηθεί θα χρειαστεί τη στήριξη και τη συμμετοχή όλων των πολιτών”, είχε δηλώσει ο υπουργός Ανάπτυξης για το άνοιγμα της ψηφιακής πλατφόρμας απογραφής.
Όπως λέει ο κ. Βλασόπουλος δε χρειάζεται πανικός. Πρώτο μέλημα είναι η απογραφή, η συγκέντρωση και η αξιολόγηση των στοιχείων προκειμένου να διαπιστωθεί σε ποια νομοθεσία ανήκουν τα ασανσέρ με βάση και το έτος εγκατάστασης κλπ. Κατόπιν θα προκύψει η πρόταση για καταληκτικές ημερομηνίες αναβάθμισης. Δεν είναι ακόμη γνωστό πώς θα οριστούν, αλλά πρόταση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Εγκαταστατών Συντηρητών Ανελκυστήρων (ΠΟΒΕΣΑ) είναι να γίνει πιστοποίηση με κλιμακωτές προθεσμίες πχ ανά δεκαετία κατασκευής προκειμένου να διευκολυνθούν οικονομικά ιδιοκτήτες και πολυκατοικίες αναφορικά με το κόστος που θα επιβαρυνθούν αλλά και οι βιοτεχνίες να μπορέσουν να καλύψουν τις ανάγκες σε υλικά. Επίσης η σταδιακή εφαρμογή θα βοηθήσει και τα γραφεία συντηρητών που έχουν συγκεκριμένο τεχνικό προσωπικό να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις οριζόμενες ημερομηνίες.
Όπως υπενθυμίζει άλλωστε, το θέμα των αναβαθμίσεων δεν είναι τωρινό αλλά από το 2012.
Όλα αυτά τα χρόνια έχουν γίνει κάποιες σταδιακές αναβαθμίσεις από όσους φρόντιζαν σωστά για τη συντήρηση των ανελκυστήρων. «Αυτό σημαίνει ότι το κόστος για τις υπολειπόμενες δε θα είναι τόσο μεγάλο». Μπορούν επίσης να τις επιμερίσουν σε περισσότερες φορές για να έχουν και την οικονομική δυνατότητα να ανταποκριθούν, αφού δεν υπάρχει και κάποιο σχετικό πρόγραμμα επιδότησης, όπως είχε ζητηθεί. Υπάρχουν και οι περιπτώσεις για τις οποίες δε θα χρειαστεί καμία έξτρα εργασία, αφού ο ανελκυστήρας πληροί ήδη τα απαιτούμενα κριτήρια με βάση την ισχύουσα νομοθεσία και λειτουργεί με ασφάλεια. Φυσικά, επιπλέον εργασίες πλήρους εκσυγχρονισμού κλπ μπορούν να γίνουν από τους ενδιαφερόμενους, προαιρετικά.
Πάντως το ενδιαφέρον για αναβαθμίσεις από τους ιδιοκτήτες και τις πολυκατοικίες, παραμένει, ωστόσο, σε πιο χαλαρούς ρυθμούς, συγκριτικά με το καλοκαίρι.
Τι περιλαμβάνει η απογραφή και ποιος την κάνει
Η απογραφή στο https://elevator.mindev.gov.gr/ περιλαμβάνει 7 υποχρεωτικά πεδία, που αποτελούν κοινή γνώση για τους υπόχρεους στην υποβολή της δήλωσης, τα οποία θα συμβάλλουν στη στατιστική επεξεργασία των δεδομένων από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου.
1. Διεύθυνση και τοποθεσία εγκατάστασης – KAEK Ακινήτου (θα γίνεται αυτόματη συμπλήρωση των στοιχείων μέσω διαλειτουργικότητας ή χειροκίνητη εισαγωγή όπου δεν υπάρχει ΚΑΕΚ).
2. Αριθμός ανελκυστήρων στην οικοδομή
3. Έτος τοποθέτησης ανελκυστήρα.
4. Αριθμός στάσεων ανελκυστήρα.
5. Αν έχει σήμανση CE.
6. Αν υπάρχει ενεργή ή παλαιότερη πιστοποίηση και η χρονική στιγμή αυτής.
7. Στοιχεία ιδιοκτήτη – διαχειριστή/στοιχεία συντηρητή-εγκαταστάτη (τα οποία θα προκύπτουν από τη διαδικασία ταυτοποίησης).
‘Οπως αναφέρεται και στην εισαγωγική σελίδα της πλατφόρμας, το μητρώο ανελκυστήρων συνιστά την τελευταία ευκαιρία των ιδιοκτητών ακινήτων να δηλώσουν τους ανελκυστήρες τους με μια απλή και εύκολη διαδικασία.
Η απογραφή των ανελκυστήρων στο µητρώο απογραφής γίνεται µε ευθύνη των ιδιοκτητών, ή των διαχειριστών, ή νόµιµων εκπροσώπων τους.
Επίσης, η απογραφή δύναται να πραγματοποιείται και από τον υπεύθυνο συντηρητή ή εγκαταστάτη του ανελκυστήρα. Σε περίπτωση που περισσότερα πρόσωπα µπορούν να απογράψουν έναν ανελκυστήρα (π.χ. συνιδιοκτήτες), κρίνεται σκόπιµο να υπάρξει συνεννόηση ώστε η απογραφή του εν λόγω ανελκυστήρα να γίνει µόνο µία φορά, από ένα µόνο πρόσωπο.
Σύμφωνα με τον κ. Βλασόπουλο, σε άλλο σημείο ο νόμος λέει ότι δεν έχει ευθύνη ο συντηρητής αν δεν γίνει η απογραφή καθώς και ότι οι κυρώσεις πηγαίνουν στο κτίριο, εκεί που ανήκει δηλαδή το περιουσιακό στοιχείο που είναι ο ανελκυστήρας και όχι στον συντηρητή. Το πρόστιμο των 1000 ευρώ για κατοικίες, των 2.500 ευρώ για επαγγελματική στέγη και 5.000 ευρώ για κτήριο που εξυπηρετεί ευρύτερο κοινό, πηγαίνει στο κτίριο, διευκρινίζει.
Σύµφωνα µε το υφιστάµενο θεσµικό πλαίσιο όλοι οι εν λειτουργία εγκατεστηµένοι ανελκυστήρες πρέπει να συντηρούνται από αδειοδοτηµένο συνεργείο συντήρησης ανελκυστήρων. Ωστόσο, αν διακοπεί η λειτουργία ενός ανελκυστήρα µπορεί να µη γίνεται καµία συντήρηση κατά το διάστηµα της διακοπής. Στην περίπτωση αυτή και όσον αφορά στην απογραφή του ανελκυστήρα στο µητρώο απογραφής, υπάρχει η δυνατότητα επιλογής ότι ο ανελκυστήρας βρίσκεται σε µακρά ακινησία (άνω των τριών µηνών), όπως διευκρινίζεται.