Airbnb: Τρέχουν να προλάβουν τις αλλαγές μέχρι 1η Οκτωβρίου

Οι νέες προδιαγραφές θα ισχύουν από την Τετάρτη, όμως η διευκρινιστική εγκύκλιος εκδόθηκε μόλις πριν δυο ημέρες – Δεν επαρκεί ο χρόνος για να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες, λέει ο κλάδος και θα ζητήσει παράταση

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

“ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ”

Η εφαρμογή των νέων μέτρων για τα ακίνητα που διατίθενται με βραχυχρόνια μίσθωση μέσω πλατφορμών όπως η Airbnb αρχίζει από την προσεχή Τετάρτη, 1η Οκτωβρίου, όμως η διευκρινιστική εγκύκλιος που ανέμενε ο κλάδος, δημοσιοποιήθηκε μόλις την περασμένη Πέμπτη, 25 Σεπτεμβρίου. Αυτό σημαίνει ότι ιδιοκτήτες και εταιρείες διαχείρισης ακινήτων έχουν ελάχιστο χρόνο για να συμμορφωθούν πλήρως με τις νέες προδιαγραφές με αποτέλεσμα να δημιουργείται ανησυχία για επιβολή προστίμων.

Ο κ. Στάθης Καρόπουλος, διευθυντής του Συνδέσμου Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων (STAMA Greece) μιλώντας στο «ΤyposThes» επισημαίνει ότι δεν υπάρχει αρκετός χρόνος, ώστε να γίνουν όσα χρειάζεται, με την εγκύκλιο να βγαίνει μόλις μια εβδομάδα πριν την έναρξη εφαρμογής των νέων μέτρων και, τυπικά, και των ελέγχων.

Θα χρειαστούν σίγουρα πρόσθετες ενέργειες αλλά και έξοδα από την πλευρά των διαχειριστών ακινήτων προκειμένου να είναι σύννομοι, όπως λέει.

Αν και επισημαίνει ότι όσα προβλέπονται είναι  θέματα που «εμείς τα είχαμε προτείνει πολύ καιρό πριν το υπουργείο», το ζήτημα είναι ότι δεν ήταν ξεκάθαρα κάποια σημεία, όπως για παράδειγμα πόσους ανιχνευτές καπνού θα χρειαστεί ο χώρος, πόσους πυροσβεστήρες και τι είδους κλπ.

Αναφέρει ότι οι προδιαγραφές που τίθενται σημαίνουν επιπλέον εξοπλισμό, όπως για παράδειγμα ο κλιματισμός στα δωμάτια. Πρόκειται για λειτουργικά θέματα. Ένα άλλο παράδειγμα είναι ότι δεν είχε διευκρινιστεί ότι χρειάζονται φωτιζόμενες ενδείξεις διαφυγής.

Θέτει όμως και ένα άλλο ζήτημα που αφορά τους ελέγχους. Για παράδειγμα αν έρθει κλιμάκιο για έλεγχο και το κατάλυμα είναι κλειστό γιατί για π.χ. βρίσκεται σε νησί ή βρίσκονται μέσα πελάτες, τι γίνεται σε αυτήν την περίπτωση;, διερωτάται.

Ακόμα και αν υπάρξει ενημέρωση 10 ημέρες νωρίτερα ότι επίκειται έλεγχος, η κράτηση μπορεί να είχε γίνει μήνες νωρίτερα για εκείνη την ημερομηνία.

Δεν μπορεί να λες σε ένα κατάλυμα ότι θα έρθω να σε ελέγξω σε πέντε ημέρες και η διευκρινιστική εγκύκλιος να έχει βγει μόλις λίγες ημέρες νωρίτερα. Είναι πολύ λίγος ο χρόνος. Σκοπεύουμε να ζητήσουμε παράταση και νομίζω ότι θα πρέπει να το δει το υπουργείο, τονίζει ο ίδιος.

Σημειώνεται ότι θεωρητικά και οι έλεγχοι ξεκινούν από την 1η Οκτωβρίου ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ήδη καταγραφεί η πρώτη αποστολή ειδοποίησης για έλεγχο.

Τι λέει η Εγκύκλιος

Σύμφωνα με την Εγκύκλιο αντικείμενο ελέγχου θα αποτελέσουν τα ακίνητα, τα οποία είναι ήδη εγγεγραμμένα και θα εγγραφούν στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής που τηρείται στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και διαθέτουν Αριθμό Μητρώου Ακινήτου (ΑΜΑ).

Τα ακίνητα αυτά οφείλουν: α) να αποτελούν χώρους κύριας χρήσης (παρ. 95 του άρθρου 2 του ν. 4067/2012 (Α’ 79)) και να διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό, β) να διαθέτουν ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζημιές ή ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν, γ) να διαθέτουν υπεύθυνη δήλωση ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, πυροσβεστήρες και ανιχνευτές καπνού, ρελέ διαρροής ή ρελέ αντιηλεκτροπληξιακό και ενδείξεις σήμανσης διαφυγής, και δ) να διαθέτουν πιστοποιητικό μυοκτονίας και απεντόμωσης, φαρμακείο με είδη πρώτων βοηθειών, καθώς και οδηγό με τηλέφωνα πρώτης ανάγκης.

Για τα μη κύριας χρήσης, η ΑΑΔΕ θα κάνει διασταύρωση των στοιχείων και οποιαδήποτε ακίνητο δε δηλώνεται ως κύριας χρήσης θα φεύγει από την πλατφόρμα.

Οι έλεγχοι θα διενεργούνται από τις υπηρεσίες του υπουργείου Τουρισμού ή/και από μικτά συνεργεία ελέγχου με υπαλλήλους της Α.Α.Δ.Ε.

Προβλέπεται πλαίσιο επιβολής κυρώσεων και προστίμων υπέρ του ελληνικού Δημοσίου, αντίστοιχων με αυτών που υφίστανται για τα υπόλοιπα καταλύματα.

Στους διαχειριστές που δεν επιτρέπουν την είσοδο, δεν πληρούν τις προδιαγραφές ή δεν τηρούν τις υποχρεώσεις του νόμου, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο διπλασιάζεται στις 10.000 ευρώ και τετραπλασιάζεται στις 20.000 ευρώ. Ακόμη και η άρνηση πρόσβασης στους ελεγκτές θεωρείται παράβαση και συνεπάγεται άμεση κύρωση.

Τι προβλέπεται για πυροσβεστήρες, κλιματιστικά και ανιχνευτές καπνού

Μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι κλιματισμός απαιτείται κατ’ ελάχιστον στα υπνοδωμάτια του ακινήτου από κλιματιστικό ψύξης – θέρμανσης (τύπου split ή φορητό), το οποίο θα πρέπει να διαθέτει αθόρυβη και αυτοματοποιημένη λειτουργία και να εξασφαλίζει τις επιθυμητές συνθήκες άνεσης και ευεξίας στους χώρους αυτούς. Στις περιπτώσεις ακινήτων που δεν επιτρέπεται στις όψεις του κτιρίου η τοποθέτηση των εξωτερικών μονάδων κλιματιστικών συστήνεται η χρήση φορητών κλιματιστικών ψύξης – θέρμανσης. Το κλιματιστικό ψύξης – θέρμανσης δεν είναι υποχρεωτικό για ακίνητα που βρίσκονται σε ορεινές περιοχές με υψόμετρο 600μ. και άνω. Η νομιμότητα του χώρου αποδεικνύεται από την άδεια δόμησής του (την οικοδομική άδεια), ή/και από την ύπαρξη τακτοποίησής του, βάσει της πολεοδομικής νομοθεσίας.

Επίσης, κάθε ακίνητο που μισθώνεται βραχυχρόνια θα πρέπει να διαθέτει σε ισχύ Υπεύθυνη Δήλωση Εγκαταστάτη (ΥΔΕ), στην οποία θα βεβαιώνεται η ύπαρξη ρελέ διαρροής ή ρελέ αντιηλεκτροπληξιακού. Σε ό,τι αφορά τους πυροσβεστήρες προβλέπεται η ύπαρξη ενός (1) φορητού πυροσβεστήρα ξηρής σκόνης ή βάσης νερού, τουλάχιστον έξι (6) κιλών2 , ανά 100 τ.μ. μικτής επιφάνειας, κατ’ εφαρμογή της παρ. 2.5.1. του άρθρου 2 του κεφαλαίου Β του π.δ. 41/2018 «Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων» (Α’ 80) για προσωρινή διαμονή. Επίσης, σε κάθε ακίνητο θα πρέπει να τοποθετηθούν αυτόνομοι ανιχνευτές καπνού, οι οποίοι θα τοποθετηθούν στην οροφή και θα καλύπτουν κατ’ ελάχιστον τα τ.μ. της επιφάνειας των υπνοδωματίων και της κουζίνας. Τέλος, το ακίνητο βραχυχρόνιας μίσθωσης θα πρέπει να διαθέτει φωτιστικό ασφαλείας σε όλες τις εξόδους του καθώς και σήμανση διαφυγής.

Διευκρινίζεται επίσης τι πρέπει να περιέχει κατ΄ελάχιστο το φαρμακείο πρώτων βοηθειών, αλλά και ποια τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης πρέπει να υπάρχουν σε κατάλογο στο χώρο.

Ήδη το Υπουργείο Τουρισμού μέσω της ΑΑΔΕ έχει αποστείλει ηλεκτρονική ενημέρωση σε όλους τους εγγεγραμμένους διαχειριστές ακινήτων που διαθέτουν Αριθμό Μητρώο Ακινήτου (ΑΜΑ) ενώ και η σχετική εγκύκλιος, η οποία επεξηγεί τις προδιαγραφές ομοίως θα αποσταλεί με αυτοματοποιημένο μήνυμα από την ΑΑΔΕ.

Κεφαλογιάννη: Ποιοτικός τουρισμός σημαίνει κανόνες, σημαίνει νομιμότητα

 «Ποιοτικός τουρισμός σημαίνει κανόνες, σημαίνει μέτρο, ισορροπία και τήρηση νομιμότητας», αυτό ανέφερε η Υπουργός Τουρισμού κα Όλγα Κεφαλογιάννη στην Συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε την περασμένη Πέμπτη για το νέο θεσμικό πλαίσιο στις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων, όπως διατυπώθηκε στο νόμο του Υπουργείου Τουρισμού (Ν. 5170/2025) που τίθεται σε ισχύ από την 1η Οκτωβρίου 2025 και το οποίο όπως είπε «στοχεύει σε αναβάθμιση της τουριστικής προσφοράς και συμβάλλει στην κάλυψη της ανάγκης για την αξιοπρεπή και προσιτή στέγαση».

Η κα Κεφαλογιάννη επισήμανε και τις υψηλές επιδόσεις που καταγράφει ο τουρισμός διατηρώντας τη δυναμική του με όλα τα νέα ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά, κάτι το οποίο και θα πρέπει να διασφαλίζεται στο μέλλον με αναγκαίες επιλογές και αποφάσεις.

Όπως τόνισε η Υπουργός, «το νέο πλαίσιο είναι ξεκάθαρο ορίζοντας κανόνες ώστε ο ανταγωνισμός να λειτουργεί δίκαια για όλους και να διασφαλιστεί βελτίωση στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Θεσπίζει σαφείς κανόνες ποιοτικών κριτηρίων και νομιμότητας, λαμβάνοντας υπόψη τη αύξηση της συγκεκριμένης δραστηριότητας η οποία αποτελεί μέρος της τουριστικής προσφοράς. Για αυτό και η Κυβέρνηση αναγνωρίζει έμπρακτα την ανάγκη διασφάλισης περιβάλλοντος υγιούς ανταγωνισμού στο χώρο της φιλοξενίας. Επιδιώκεται να αμβλυνθεί η πίεση που ασκείται από τις αυξημένες ταξιδιωτικές ροές, σε ορισμένους προορισμούς, αλλά και η συνεισφορά στην υγιή οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των προορισμών, προωθώντας την ισορροπημένη προσφορά σε φιλοξενία αλλά και σε στέγαση κατοίκων, εργαζόμενων κλπ».

Το 2025 θα είναι μια ακόμη θετική χρονιά για τον τουρισμό

Η Υπουργός εξέφρασε την βεβαιότητά της ότι: «οι νέες ρυθμίσεις συμβάλλουν στην υλοποίηση των στόχων για ποιοτική και βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού, ο οποίος συνεχίζει να καταγράφει ιστορικά υψηλές επιδόσεις, καθώς τα έως τώρα στοιχεία για το 2025 καταδεικνύουν ότι θα είναι μία ακόμη θετική χρονιά. Ήδη στο πρώτο επτάμηνο του έτους, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 12,5%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Ενώ και η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση, σε επίπεδο επικράτειας, σημείωσε αύξηση σε σύγκριση με την περσινή χρονιά-ρεκόρ. Το σημαντικό όμως είναι, ότι διατηρείται η δυναμική επέκτασης της τουριστικής δραστηριότητας στους μήνες εκτός τουριστικής αιχμής, τους πλάγιους και χειμερινούς μήνες, κάτι που αποτελεί βασική επιδίωξη της στρατηγικής μας».

Έρχεται επέκταση του «κόφτη» στα νέα Airbnb και σε άλλες περιοχές;

Υπενθυμίζεται ότι για το τρέχον έτος καθώς και για το 2026, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα ο Πρωθυπουργός, δεν επιτρέπεται νέα εγγραφή στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής, στο 1ο, στο 2ο και το 3ο δημοτικό διαμέρισμα της Αθήνας.

Ερωτηθείσα η υπουργός Τουρισμού για το ποιες νέες περιοχές θα περιληφθούν στο συγκεκριμένο μέτρο, αρκέστηκε να απαντήσει πως αυτό θα αποτελέσει συμπέρασμα της αξιολόγησης των υφιστάμενων περιορισμών στην Αθήνα από τα τρία συναρμόδια υπουργεία, δηλαδή Τουρισμού, Ανάπτυξης και Οικονομικών.

Σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, χωρίς κάτι να είναι βέβαιο αυτήν την στιγμή, οι περιοχές που αξιολογούνται ως υποψήφιες προς απαγόρευση εγγραφής νέων ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης περιλαμβάνουν τη Θεσσαλονίκη, τη Χαλκιδική, τη Σαντορίνη, την Πάρο αλλά και τα Χανιά.

Κληθείς να σχολιάσει τις τοποθετήσεις του πρωθυπουργού από τη ΔΕΘ, όπου άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για περιορισμούς και σε άλλες περιοχές, ο κ. Καρόπουλος είπε ότι «εμείς δεν έχουμε στοιχεία ότι πρέπει να επιβληθούν περιορισμοί». «Όταν μπαίνουν περιορισμοί περιορίζεται μια αγορά που προσφέρει και στο ΑΕΠ και στην οικονομία αλλά και στην ανάπτυξη. Δηλαδή θέλουμε να ανακόψουμε την ανάπτυξη σε ο,τιδήποτε; Η Χαλκιδική για παράδειγμα για ποιο λόγο να έχει περιορισμό», διερωτήθηκε, ενώ έθεσε το ερώτημα γιατί θα πρέπει μόνο η βραχυχρόνια να έχει περιορισμούς και «δεν συζητάμε για περιορισμούς για τα ξενοδοχεία αντίστοιχα». «Όταν κάποιο ξενοδοχείο παίρνει ένα ολόκληρο κτίριο δεν «παίρνει» από την αγορά πιθανές κατοικίες; Δεν θα μπορούσαν να γίνουν αυτά κατοικίες;», όπως τονίζει, ενώ σημειώνεται ότι και στην Αθήνα μετά τον περιορισμό δεν έπεσαν οι τιμές των ενοικίων.