Απόστολος Πάνας: Εγκαιρη κάλυψη λειτουργικών κενών στην εκπαίδευση της Χαλκιδικής

Παρέμβαση του Βουλευτή Χαλκιδικής προς την Υπουργό Παιδείας για την ενίσχυση των σχολικών μονάδων σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Κοινοβουλευτική ερώτηση κατέθεσε ο Βουλευτής ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής Χαλκιδικής, κ. Απόστολος Πάνας, προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, αναδεικνύοντας τα προβλήματα που δημιουργεί η ύπαρξη λειτουργικών κενών στις σχολικές μονάδες της Χαλκιδικής.
Ο κ. Πάνας επισημαίνει, ότι η έλλειψη επαρκούς εκπαιδευτικού προσωπικού επηρεάζει άμεσα την ποιότητα της διδασκαλίας, τη μαθησιακή πορεία των παιδιών και δημιουργεί ανισότητες στην πρόσβαση στην εκπαίδευση.
Σύμφωνα μάλιστα με τους κατοίκους και τους διευθυντές σχολείων, τα κενά εμφανίζονται σε όλες τις ειδικότητες και παρατηρούνται σε όλη τη Χαλκιδική. Σε πολλές περιπτώσεις συγχωνεύονται τμήματα, δυσχεραίνοντας το έργο των μαθητών και των εκπαιδευτικών, ενώ οι καθυστερήσεις στην κάλυψη των κενών επιδεινώνουν την κατάσταση.
Ο Βουλευτής ζητά συγκεκριμένα μέτρα, όπως:
• Έγκαιρο εντοπισμό και πλήρη κάλυψη όλων των λειτουργικών κενών, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες και δυσπρόσιτες περιοχές.
• Λειτουργία μηχανισμών πρόληψης που θα διασφαλίζουν ότι η διαδικασία θα ολοκληρώνεται μέχρι τα μέσα του καλοκαιριού.
• Σχεδιασμό κινήτρων για τους εκπαιδευτικούς, ώστε να υπηρετούν σε περιοχές με ιδιαιτερότητες, διασφαλίζοντας ισότιμη πρόσβαση των μαθητών στην εκπαίδευση.
Ο κ. Πάνας δήλωσε: «Η ομαλή και έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων της Χαλκιδικής είναι αδιαπραγμάτευτη. Ζητώ από το Υπουργείο Παιδείας να λάβει άμεσα μέτρα, ώστε να προστατευθεί η εκπαιδευτική διαδικασία, να διασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών και να ενισχυθεί η ποιότητα της εκπαίδευσης, ιδιαίτερα σε περιοχές με ειδικές συνθήκες όπως είναι η Χαλκιδική μας ».
Το ακριβές κείμενο της παρέμβασης του κ. Πάνα έχει ως εξής :
ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΝΑΣ
Βουλευτής Χαλκιδικής
8945/2-10-2025
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την κ. κ. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Σοφία Ζαχαράκη
«Θέμα: Έγκαιρη κάλυψη λειτουργικών κενών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη Χαλκιδική»
Κυρία Υπουργέ,
Η εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων, τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από την ύπαρξη λειτουργικών κενών, την έλλειψη εκπαιδευτικού προσωπικού, επηρεάζοντας άμεσα την ποιότητα της διδασκαλίας, την ομαλή σχολική πορεία των μαθητών δημιουργώντας ανισότητες στην πρόσβασή τους στην εκπαίδευση.
Και φέτος από την αρχή της σχολικής χρονιάς παρατηρούνται πολλά κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό όλων των ειδικοτήτων της Πρωτοβάθμιας και κυρίως της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και καθυστερήσεις στην κάλυψη αυτών, σε όλη την επικράτεια και συχνότερα σε απομακρυσμένες ή δυσπρόσιτες περιοχές. Κενά τα οποία θα έπρεπε να είναι γνωστά από το τέλος του Ιούλιου και να καλύπτονται το αργότερο μέχρι το τέλος του Αυγούστου.
Το πρόβλημα είναι έντονο σε όλη τη Χαλκιδική στις περισσότερες σχολικές μονάδες. Σε πολλές μάλιστα σχολικές μονάδες συγχωνεύονται τμήματα δυσχεραίνοντας το έργο μαθητών και εκπαιδευτικών.
Ταυτόχρονα οι εκπαιδευτικοί βιώνουν ολοένα και μεγαλύτερη οικονομική πίεση, καθώς οι μισθοί τους –ιδίως των αναπληρωτών δεν επαρκούν για να καλύψουν τα βασικά έξοδα διαβίωσης. Τα υψηλά ενοίκια σε περιοχές όπου καλούνται να υπηρετήσουν, οι δαπάνες μετακίνησης και οι αυξημένοι λογαριασμοί απορροφούν σχεδόν ολόκληρο το εισόδημά τους, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις οι πληρωμές καθυστερούν κι έτσι η οικονομική στενότητα αλλά και οι γενικότερες δυσκολίες οδηγούν , στο να μην επιθυμούν να αποδεχθούν μια θέση εργασίας.
Και όλα αυτά σε μια Περιφερειακή Ενότητα με ιδιαίτερα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά, μεγάλες αποστάσεις μεταξύ των περιοχών, δύσκολη πρόσβαση προς την πρωτεύουσα, κακό οδικό δίκτυο και υποβαθμισμένες έως ανύπαρκτες υποδομές.
Δεδομένου ότι η έγκαιρη και συστηματική αντιμετώπιση των λειτουργικών κενών είναι κρίσιμη για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης στη γνώση, την ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την ομαλή σχολική πορεία όλων των μαθητών.
Δεδομένου ότι οι αμοιβές των εκπαιδευτικών είναι χαμηλές.
Δεδομένων των ιδιαιτεροτήτων της Χαλκιδικής.
Ερωτάται η κ. κ. Υπουργός:
1)Πώς προτίθεται το Υπουργείο να διασφαλίσει τον έγκαιρο εντοπισμό και την πλήρη κάλυψη των λειτουργικών κενών σε όλα τα σχολεία, ιδιαίτερα στη Χαλκιδική,
2)Με ποιο σχεδιασμό θα λειτουργήσουν μηχανισμοί πρόληψης, ώστε η διαδικασία να γίνεται μέχρι τα μέσα του καλοκαιριού, αποτρέποντας καθυστερήσεις σε κρίσιμες ειδικότητες και μαθήματα που επηρεάζουν τη μαθησιακή διαδικασία;
3)Υπάρχει προγραμματισμός για την ενίσχυση των σχολείων σε περιοχές με δυσκολίες πρόσβασης ή για κίνητρα προς τους εκπαιδευτικούς, ώστε να διασφαλίζεται η ισότιμη πρόσβαση των μαθητών στην εκπαίδευση;
4)Σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε επιτέλους τη Χαλκιδική ως μια περιοχή ειδικών συνθηκών, λόγω των ιδιαίτερων γεωμορφολογικών χαρακτηριστικών της αλλά και της δύσκολης προσβασιμότητας, ώστε να διασφαλιστεί η ισότιμη παροχή εκπαιδευτικών ευκαιριών και η απρόσκοπτη στελέχωση των σχολικών μονάδων της;
Ο ερωτών Βουλευτής Χαλκιδικής
Πάνας Απόστολος