Κερδίζουν σημαντικό έδαφος τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Διατηρούν το θετικό «γύρισμα» που καταγράφουν από την αρχή του έτους τα έσοδα της ιδιωτικής ετικέτας, εμφανίζοντας μάλιστα στο πρώτο εξάμηνο του 2019 ιδιαιτέρως υψηλό ποσοστό αύξησης.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας IRI, που μετρά την εξέλιξη των εσόδων των επονομαζόμενων ταχυκίνητων κωδικών στα σούπερ μάρκετ, το πρώτο εξάμηνο του έτους η κατηγορία της ιδιωτικής ετικέτας εμφανίζει αύξηση πωλήσεων 2,6% και μερίδιο αγοράς σε αξία 15,8%, επίδοση ενισχυμένη κατά 0,1 μονάδα σε σχέση με το 2018.

Ενδιαφέρον έχει να σημειωθεί ότι με βάση την εξέλιξη που καταγράφει η αξία των πωλήσεων στα Private Label προϊόντα, σύμφωνα με τα ευρήματα της IRI, η αύξηση σε αξία πωλήσεων της τάξεως του 2,6% που καταγράφεται φέτος είναι η δεύτερη της τελευταίας πενταετίας.

Ωστόσο, σε ό,τι αφορά το μερίδιο της κατηγορίας δεν ακολουθεί αντίστοιχη πορεία, αφού διατηρεί τη δυναμική του στο 15,8%, «φλερτάροντας» με το ποσοστό που είχε καταγράψει η ιδιωτική ετικέτα το 2011, ήτοι 16,1%. Αξίζει να σημειωθεί ότι η υψηλότερη επίδοση σε όρους μεριδίου αγοράς καταγράφηκε, σύμφωνα με το ιστορικό της IRI, το 2014, όταν τα PL εμφανίζονταν να ελέγχουν το 19% στο σύνολο της αγοράς των ταχυκίνητων κωδικών. Εξάλλου από το 2015 και έπειτα τα έσοδα των PL κατέγραψαν αρνητική πορεία, με μόνη εξαίρεση την οριακή αύξηση κατά 0,7% που επετεύχθη το 2017.

Θα πρέπει πάντως να επισημανθεί ότι παρά τη βελτιωμένη πορεία η ιδιωτική ετικέτα καταγράφει χαμηλότερη ανάπτυξη σε σχέση με το σύνολο της εξεταζόμενης αγοράς, η οποία έκλεισε το φετινό πρώτο εξάμηνο με αύξηση εσόδων κατά 3,4%.

Πού οφείλεται

Σε μια πρώτη ανάγνωση, η επιστροφή σε θετικό πρόσημο των πωλήσεων των PL στα σούπερ μάρκετ, μετά τις απώλειες της τάξεως του 1,3% το 2018, ακολουθεί τη γενικότερη βελτίωση που καταγράφουν φέτος συνολικά τα έσοδα των σούπερ μάρκετ, μετά και τις ανακατατάξεις που έγιναν στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής τροφίμων τη διετία 2017-2018, και που ως αποτέλεσμα είχαν οι «αποδόσεις» των αλυσίδων να αποτυπώνονται τόσο στα μεγέθη των εταιρειών όσο και στην καταναλωτική συμπεριφορά.

Οι εξαγορές στις οποίες προχώρησαν οι Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης και Μασούτης, αλλά και η οργάνωση των μικρότερων παικτών μέσα από σχήματα όπως η Spar Hellas και το δίκτυο του Ελληνικού Ομίλου Αλυσίδων Σούπερ Μάρκετ Αστέρας ανακάτεψε εν γένει την τράπουλα της αγοράς. Παράλληλα, σε ό,τι αφορά την ιδιωτική ετικέτα, όλες οι αλυσίδες προχώρησαν σε εμπλουτισμό του χαρτοφυλακίου των PL, καθώς αποτελεί ένα σημαντικό χαρτί στο «πόκερ» της προσέλκυσης καταναλωτών.

Μια ακόμα παράμετρος που φέρεται να ενισχύει την ιδιωτική ετικέτα αφορά την προσπάθεια αποκλιμάκωσης των έντονων προσφορών στα επώνυμα που έχει αρχίσει δειλά να διαφαίνεται φέτος, σε συνδυασμό με την εξίσου διαφαινόμενη διάθεση των αλυσίδων να «επενδύσουν» περισσότερο στην ανάδειξη των δικών τους σημάτων. Συγκεκριμένα οι αλυσίδες αναβαθμίζουν τους κωδικούς των PL διαθέτοντας εκλεπτυσμένες σειρές προϊόντων, όπως αυτά που παράγονται από αποκλειστικές συνεργασίες των αλυσίδων με μικρούς παραγωγούς, μπαίνοντας με τον τρόπο αυτό πιο επιθετικά στο παιχνίδι της διεκδίκησης μιας θέσης στο καλάθι της νοικοκυράς.

Εξάλλου, οι εγχώριες προοπτικές της ιδιωτικής ετικέτας, σε σχέση με την πορεία που έχει καταγράψει τόσο στις ευρωπαϊκές όσο και στην αμερικανική αγορά, παραμένουν υψηλές. Πολλώ δε μάλλον στο πλαίσιο και της διεθνούς τάσης που θέλει ισχυρές εταιρείες όπως η Whole Foods και η Amazon να πριμοδοτούν τους PL κωδικούς τους, ενώ η είσοδος του ισχυρού discounter Aldi επί αμερικανικού εδάφους αναμένεται να «σκληρύνει» περαιτέρω το διεθνές παιχνίδι στο πεδίο της ιδιωτικής ετικέτας και κατ’ επέκταση στον τρόπο που «εκπαιδεύεται» ο καταναλωτής του μέλλοντος.   

error: Content is protected !!