«Όμηροι» 100.000 πολίτες που θέλουν να βγάλουν δίπλωμα

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Σε ομηρία για παραπάνω από 7 μήνες βρίσκονται περίπου 100.000 πολίτες που θέλουν να βγάλουν δίπλωμα οδήγησης, ενώ μεγάλη ζημιά έχει υποστεί και ο κλάδος των εκπαιδευτών οδήγησης, καθώς δεν γίνονται πουθενά στην Ελλάδα πρακτικές εξετάσεις, με αποτέλεσμα οι εκπαιδευτές να βρίσκονται σε “αναγκαστική” ανεργία και να αντιμετωπίζουν σοβαρό θέμα επιβίωσης.

Τα προβλήματα και τα αδιέξοδα που, όπως λένε, είχε φέρει το σχέδιο νόμου, όσο και ο νέος νόμος 4599/2019 από τη στιγμή που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ εξέθεσαν σε συμβούλους του πρωθυπουργού εκπρόσωποι της ομοσπονδίας αλλά και οι πρόεδροι της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. και του Ε.Ε.Α. στη διάρκεια συνάντησης που είχαν στο γραφείο πρωθυπουργού την περασμένη Πέμπτη, μετά την πανελλαδική συγκέντρωση διαμαρτυρίας και πορεία που πραγματοποίησαν και στην οποία συμμετείχαν εκπαιδευτές οδήγησης από όλη την Ελλάδα.

Κύριο αίτημά τους είναι η άμεση επανέναρξη των πρακτικών εξετάσεων, δίνοντας παράταση στο παλαιό σύστημα εξετάσεων, έως ότου οι απαιτούμενες με το νέο νόμο υποδομές είναι διαθέσιμες, προκειμένου να καθίσταται ομαλή η εφαρμογή του ν. 4599/2019. Ζητούν επίσης να παραμένει εντός του οχήματος ο εκπαιδευτής που εκπαίδευσε τον εξεταζόμενο κατά την ώρα της πρακτικής εξέτασης εντός του αστικού ιστού.

Όπως εξηγεί μιλώντας στον Τ.Θ. ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης κ. Διαμαντής Ηλιάδης, πριν 7 μήνες ξεκίνησε η αποχή των εξεταστών από το έργο των πρακτικών εξετάσεων αίτημα την πληρωμή τους, η οποία διήρκησε για διάστημα περίπου 6 μηνών. Ωστόσο, όπως προσθέτει, εδώ και ένα μήνα περίπου συνεχίζουν να μη γίνονται εξετάσεις και αυτό χωρίς υπαιτιότητα ούτε των ιδίων ούτε των εξεταστών, αλλά λόγω του νόμου.

“Το ζήτημα με τους εξεταστές τακτοποιήθηκε με το νέο νόμο που βγήκε σε ΦΕΚ στις 4 Μαρτίου, ωστόσο οι προϋποθέσεις που προβλέπει ο νόμος για να γίνουν οι πρακτικές εξετάσεις, δεν έχουν προβλεφθεί από το κράτος”, όπως λέει ο κ. Ηλιάδης.

 

“Αδιέξοδο με το ασφαλιστικό προϊόν”

Σημειώνει χαρακτηριστικά το αδιέξοδο με το ασφαλιστικό προϊόν το οποίο ζητάει η νέα νομοθεσία και δεν υπάρχει. “Δεν υπάρχει ασφαλιστικό προϊόν, είναι πολύ δύσκολο γιατί είναι πολύ μεγάλη η επικινδυνότητα. Ποια είναι αυτή; Το να κυκλοφορούν τα εκπαιδευτικά οχήματα την ώρα της εξέτασης μέσα στον αστικό ιστό χωρίς να υπάρχει μέσα στο αυτοκίνητο ο εκπαιδευτής”.

“Το αίτημα που θέσαμε στους συμβούλους του πρωθυπουργού ήταν να δοθεί παράταση για την ομαλή προσαρμογή ως προς τη νομοθεσία, η οποία φέρνει ριζοσπαστικές αλλαγές. Άρα δεν μπορεί να λειτουργήσει από τη μία μέρα στην άλλη”, συνεχίζει η κ. Ηλιάδης προσθέτοντας ότι κλείστηκε νέο ραντεβού για την Δευτέρα το πρωί για να συζητηθεί το θέμα εκ νέου.

 

“Πορεία στον αστικό ιστό παρουσία και του εκπαιδευτή”

Ζητείται ακόμη να παραμένει εντός του οχήματος ο εκπαιδευτής στη διάρκεια της εξέτασης στον αστικό ιστό. “Αυτό το ζητάμε και εμείς και όλοι οι φορείς και οι ασφαλιστικές”, λέει ο κ. Ηλιάδης. “Σε ελεγχόμενο χώρο ή στην πίστα όπου δεν εγκυμονούν κίνδυνοι, συμφωνούμε και εμείς να είναι μόνος του ο υποψήφιος. Την στιγμή όμως που το αυτοκίνητο κινείται στον αστικό ιστό για την προγραμματισμένη εξέταση δεν μπορεί να μην υπάρχει μέσα ο άνθρωπος που θα διασφαλίζει την ασφάλεια των συν-επιβαινόντων αλλά και των υπολοίπων που βρίσκονται στο δρόμο. “Σαν ομοσπονδία έχουμε πει ότι τα αυτοκίνητά μας δεν τα παραχωρούμε χωρίς τον εκπαιδευτή σε κανέναν”, προσθέτει.

Η Ομοσπονδία προειδοποιεί ότι εάν δεν ικανοποιηθεί το αίτημα της παρουσίας εκπαιδευτή στο όχημα κατά την πορεία στον αστικό ιστό θα κάνει αποχή από τις εξετάσεις.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το νέο νόμο, από εδώ και πέρα οι πρακτικές εξετάσεις γίνονται σε δυο φάσεις. Η μία είναι πορεία στον αστικό ιστό και η δεύτερη σε ελεγχόμενο χώρο ή σε πίστα όπου ο υποψήφιος είναι μόνος του στο αυτοκίνητο.

“Αυτήν την στιγμή που δεν υπάρχουν πίστες, πρέπει ο ελεγχόμενος χώρος να προσδιορίζεται από τους δήμους που έχουν στα όριά τους μέσα εξεταστικές περιοχές και πρέπει να αποκλείονται κάποιοι δρόμοι γι αυτόν τον σκοπό, οι οποίοι πρέπει να αστυνομεύονται έτσι ώστε όχι μόνο να μην περνάει αυτοκίνητο αλλά ούτε και πεζός”, λέει ο κ. Ηλιάδης και για να δώσει την διάσταση του προβλήματος αναφέρει χαρακτηριστικά:

Στην Αθήνα όπου καθημερινά γίνονται κατά μέσο όρο το λιγότερο 700 εξετάσεις για δίπλωμα, πόσοι δρόμοι πρέπει να κλείσουν και πόση είναι η επιβάρυνση στην κυκλοφορία;

Αναφέρει ακόμη ότι υπάρχει και μεγάλο ρίσκο με το να κυκλοφορεί το αυτοκίνητο χωρίς τον εκπαιδευτή μέσα.

“Μιλάμε για οδική ασφάλεια. Το να βρεθεί ένα ασφαλιστικό προϊόν και να πούμε ότι ναι, το αυτοκίνητο θα κινείται χωρίς τον εκπαιδευτή τι σημαίνει αυτό δηλαδή; Επειδή αποζημιώνει η ασφαλιστική μπορούμε να σκοτώνουμε ή να αφήνουμε κάποιον ανάπηρο; Όχι βέβαια”, όπως υπογραμμίζει.

“Το ασφαλιστικό προϊόν έχει πολύ μεγάλη επικινδυνότητα. Αυτήν τη στιγμή οι ασφαλιστικές έχουν μηδενικό ποσοστό σε τροχαία ατυχήματα την ώρα των πρακτικών εξετάσεων. Φανταστείτε τώρα ότι με το να μην υπάρχει μέσα εκπαιδευτής και ένας άνθρωπος να χτυπήσει είναι σημαντικό”, τονίζει ακόμη.

Όσο για τη ζημιά που έχει υποστεί ο κλάδος τονίζει ότι είναι πολύ μεγάλη.