Σχολεία: Πότε χτυπά το πρώτο κουδούνι
– Οι μεγάλες αλλαγές τη φετινή χρονιά
Tι αλλάζει σε απουσίες – μαθήματα
Λιγότερο από ενάμισης μήνας μας χωρίζει από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς 2024-25 και την επιστροφή των μαθητών όλων των βαθμίδων στα θρανία. Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, το πρώτο κουδούνι στα σχολεία μετά τις καλοκαιρινές διακοπές θα χτυπήσει την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου με τους μαθητές να δίνουν το παρών στην καθιερωμένη τελέτη του αγιασμού. Οι εκπαιδευτικοί τόσο της Πρωτοβάθμιας όσο και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα επιστρέψουν στις σχολικές τους μονάδες αρκετά νωρίτερα ήτοι την Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου ώστε να ενημερωθούν για το φετινό πρόγραμμα όσο και για να προετοιμάσουν τα σχολεία για την επιστροφή των μαθητών.
Σχολεία: Τι ώρα θα γίνει ο αγιασμός την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου
Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς γίνεται πάντα με τον αγιασμό που τελείται ανήμερα της 11ης Σεπτεμβρίου σε ώρα που καθορίζεται από τις σχολικές μονάδες και εν συνεχεία ενημερώνονται οι γονείς και οι μαθητές για την έγκαιρη προσέλευσή τους. Ο αγιασμός τελείται στο προαύλιο του σχολείου σε χρονικό διάστημα από τις 8:15 το αργότερο έως τις 10. Μετά τον αγιασμό, οι μαθητές πηγαίνουν στις νέες τους τάξεις, παραλαμβάνουν τα νέα σχολικά τους βιβλία καθώς και το ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων που θα εφαρμοστεί τη φετινή χρονιά και θα αποχωρήσουν. Τα μαθήματα τυπικά θα ξεκινήσουν την αμέσως επόμενη ημέρα ήτοι την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου.
Η νέα σχολική χρονιά 2024-25 έρχεται με οριζόντιες αλλαγές και αναβαθμίσεις στο σχολικό πρόγραμμα
«Οι αλλαγές στην εκπαίδευση θα ξεκινήσουν από τον Σεπτέμβριο και θα ξεκινήσουν από το Νηπιαγωγείο για να καταλήξουν στο Λύκειο», ανέφερε μεταξύ άλλων πριν λίγες. μέρες ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, επιμένοντας «στην ανάγκη να συνδυαστούν αυτές με βελτιώσεις στο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων, χωρίς όμως να καταργεί κανείς το κεκτημένο τόσων ετών και κυρίως τον αδιάβλητο χαρακτήρα τους». Ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε πως οι αλλαγές στα σχολεία θα ακολουθήσουν τις προτροπές του ΟΟΣΑ, ώστε η ελληνική εκπαίδευση να συμπορευτεί με τις παγκόσμιες σταθερές και επανέλαβε τις παρεμβάσεις που έχουν ήδη γίνει στο ψηφιακό φροντιστήριο και αυτές που αναμένονται από τον Σεπτέμβριο με την εισαγωγή στο Λύκειο του «ζωντανού φροντιστηρίου με ερωτήσεις και διδάσκοντες καθηγητές που θα είναι αποσπασμένοι στο υπουργείο Παιδείας». Στόχος των προωθούμενων αλλαγών όπως διατείνεται το Υπουργείο είναι μεταξύ άλλων η στήριξη της διαδικασίας της μάθησης, η αποφυγή της δημιουργίας γνωστικών κενών και η βελτίωση της απόδοσης των μαθητών, η στήριξη των οικονομικά ασθενέστερων, καθώς και των μαθητών απομακρυσμένων και ακριτικών περιοχών.
Οι 3 μεγάλες αλλαγές στις απουσίες που θα εφαρμοστούν από τον Σεπτέμβρη
Πρώτη αλλαγή είναι η ψηφιακή καταγραφή των απουσιών μέσω της πλατφόρμας e-Parents για άμεση ενημέρωση των γονέων για την εικόνα φοίτησης του μαθητή και για το σύνολο των απουσιών σε πραγματικό χρόνο. Παράλληλα με το μέτρο της Ψηφιοποίηση Ημερήσιου Δελτίου Φοίτησης (απουσιολογίου) ενισχύεται η διαφάνεια στην προσμέτρηση των απουσιών και όλοι οι ενδιαφερόμενοι έχουν άμεση πρόσβαση στις απουσίες των μαθητών.
Δεύτερη αλλαγή είναι η επαναφορά της διάκρισης των απουσιών σε αδικαιολόγητες και δικαιολογημένες. Ο συνολικός αριθμός των απουσιών που μπορεί να κάνει ο μαθητής είναι 114. Βάσει αυτού το όριο απουσιών χωρίς δικαιολόγηση είναι οι 50 ενώ από τις 50+1 απαιτείται δικαιολόγηση. Αξίζει να σημειωθεί ότι πλέον στις απουσίες θα προσμετράται και η καθυστερημένη προσέλευση στις τάξεις και όπως διευκρινίζει επ αυτού του Υπουργείου (15λεπτη καθυστέρηση: 1 απουσία, 3 καθυστερημένες προσελεύσεις μικρότερες των 15 λεπτών: 1 απουσία /από 2024-25). Παράλληλα η δικαιολόγηση απουσιών 2 συνεχόμενων ημερων γίνεται από τους γονείς ενώ στις περιπτώσεις απουσίας περισσότερων από 2 συνεχόμενων ημερών απαιτείται ιατρική γνωμάτευση.
Η τρίτη αλλαγή αφορά τους καθηγητές καθώς από τον Σεπτέμβριο του 2024 απαγορεύεται ρητά η διαγραφή απουσιών από τον σύλλογο διδασκόντων με συγκεκριμένες εξαιρέσεις (π.χ. σοβαρούς ιατρικούς λόγους).
Η διαφοροποίηση στο ωράριο αποχώρησης από τα Δημοτικά
Σε γενικές γραμμές δεν καταγράφεται καμία ουσιαστική αλλαγή στο ωράριο μαθημάτων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης πλην μια σημαντικής διαφοροποίησης στην ώρα αποχώρησης στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία. Ειδικότερα η αποχώρηση των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου που παρακολουθούν το πρόγραμμα του αναβαθμισμένου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου από φέτος θα λαμβάνει χώρα στις 15:50, με το πέρας της δεύτερης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης, ή στις 17:30, με τη λήξη του προγράμματος. Επιπλέον, δύναται η αποχώρηση να λαμβάνει χώρα και στις 14:55 με το πέρας της 1ης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης. Κατά τα άλλα το πρόγραμμα παραμένει ως έχει με τους μαθητές να κάνουν μάθημα από τις 8:15 μέχρι τις 13:15.
Το ψηφιακό φροντιστήριο και το ψηφιακό σχολείο στην υπηρεσία των μαθητών
Παράλληλα, από τον φετινό Σεπτέβριο θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή και λειτουργία το ψηφιακό φροντιστήριο για τους μαθητές της Γ Λυκείου και το Ψηφιακό Σχολείο αντίστοιχα για τους μαθητές των υπόλοιπων τάξεων σε μια προσπάθεια να υποστηριχθεί το σχολικό πρόγραμμα. Ειδικότερα,με τη μορφή σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης (ψηφιακό φροντιστήριο) αφορά στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα της Γ’ τάξης του Γενικού Λυκείου (ΓΕ.Λ.), του Λυκείου Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.), των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.), καθώς και της Δ’ τάξης του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου – Λυκείου (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.) και με τη μορφή της ασύγχρονης εκπαίδευσης σε μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού σχολείου, σε μαθητές όλων των τάξεων του Γυμνασίου και σε μαθητές της Α’ και Β’ τάξης των ΓΕ.Λ., Ε.Α.Ε., ΕΠΑ.Λ., καθώς και της Α’, Β’ και Γ’ τάξης του ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.. Σε ό,τι αφορά το Ψηφιακό Φροντιστήριο για Γ’ Λυκείου θα προσφέρονται ζωντανά μαθήματα για τα πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα, δηλαδή για όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ περιλαμβανομένων των ειδικών μαθημάτων όπως π.χ. σχέδιο. Κατά την ψηφιακή διδασκαλία, η οποία θα γίνεται κατά τις απογευματινές ώρες, θα υπάρχει δυνατότητα αλληλεπίδρασης των μαθητών με τον διδάσκοντα σε πραγματικό χρόνο, ενώ τα μαθήματα θα περιλαμβάνουν διαγωνίσματα και αξιολόγηση.
Το υβριδικό σύστημα λειτουργία τάξεων για τις ακριτικές / απομακρυσμένες περιοχές
Παράλληλα φέτος για πρώτη φορά θα τεθεί σε εφαρμογή και ένα υβριδικό σύστημα λειτουργίας τάξεων στις ακριτικές και απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας. Στις περιοχές όπου δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις για την ίδρυση σχολείου, οι εκπαιδευτικές ανάγκες μαθητών θα καλύπτονται με τη δημιουργία τάξεων που θα περιλαμβάνει τη φυσική παρουσία τουλάχιστον τριών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών (φιλόλογοι, μαθηματικοί, φυσικών επιστημών ή πληροφορικοί) και παράλληλα ζωντανή ψηφιακή διδασκαλία των μαθημάτων εντός σχολικού ωραρίου που δεν καλύπτονται από τις διαθέσιμες στην περιοχή ειδικότητες. Η εποπτεία και καθοδήγηση θα ασκείται από σχολείο της οικείας διεύθυνσης εκπαίδευσης.
Τα 7 σχολικά βιβλία στα οποία έχουν γίνει αλλαγές
Αλλαγές σε σημεία του περιεχομένου τους έχουν γίνει από τη νέα σχολική χρονιά (2024/2025) σε επτά συνολικά βιβλία σε δημοτικά σχολεία, γυμνάσια και λύκεια. Τα βιβλία είναι τα εξής:
Δημοτικό
Γλώσσα (ΤΕΥΧΟΣ 1) της Ε΄ τάξης
Γυμνάσιο
Η Μαρτυρία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στον Σύγχρονο κόσμο της Γ’ τάξης
Λύκειο
Αρχές Οικονομικής Θεωρίας – Μάθημα Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής (Γενικά Λύκεια Γ’ Λυκείου – Εσπερινά)
Λατινικά (ΤΕΥΧΟΣ Α’) – Μάθημα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών (Γενικά Λύκεια Β’ Λυκείου – Εσπερινά)
Ορθόδοξη πίστη και λατρεία – Μάθημα Γενικής Παιδείας (Γενικά Λύκεια Α’ Λυκείου – Εσπερινά), ΕΠΑΛ-Μάθημα Γενικής Παιδείας (Α ΕΠΑΛ,Α ΕΠΑΛ.ΕΣΠ)
Χριστιανισμός και Θρησκεύματα – Μάθημα Γενικής Παιδείας (Γενικά Λύκεια Β’ Λυκείου – Εσπερινά)
Χριστιανισμός και σύγχρονος κόσμος – Μάθημα Γενικής Παιδείας (Γενικά Λύκεια Γ’ Λυκείου – Εσπερινά)
Αυστηροποιείται το ποινόλογιο για την κατοχή και χρήση κινητού τηλεφώνου από μαθητές
Εξίσου σημαντικό είναι και το ζήτημα της χρήσης και κατοχής κινητού τηλεφώνου στα σχολεία. Το πλαίσιο της χρήσης κινητού από τους μαθητές αυστηροποιείται από τον Σεπτέμβριο του 2024 σε μια προσπάθεια να σταματήσουν οι μαθητές να χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα εν ώρα μαθήματος. Από τη νέα σχολική χρονιά, λοιπόν, όσοι μαθητές χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα για να εκθέσουν συμμαθητές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα έρχονται αντιμέτωποι με την αυστηρότερη ποινή που είναι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Ειδικότερα: Αν μαθητής/τρια έχει κινητό και μαγνητοφωνεί ή φωτογραφίζει ή βιντεοσκοπεί εκπαιδευτικούς ή συμμαθητές/τριες του/της, ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού επιλαμβάνεται ο Διευθυντής ή μετά από κρίση του τελευταίου ο Σύλλογος Διδασκόντων για ποινή αποβολής 1-5 ημερών ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού. Αν η παραπάνω συμπεριφορά αφορά σε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος για τον/την υπαίτιο/α μαθητή/τρια.
Επιπλέον, για τις απαράδεκτες συμπεριφορές μαθητών και για όσους αποτελούν θύτες ενδοσχολικής βίας ενεργοποιείατι το εξής ποινολόγιο:
Προφορική παρατήρηση, επίπληξη, ωριαία απομάκρυνση από εκπαιδευτικό για απαράδεκτη συμπεριφορά μαθητή
Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες από Δ/ντή Σχολείου (από 1 σήμερα)
Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες από Σύλλογο Διδασκόντων (από 2 σήμερα)
Αλλαγή τμήματος από Σύλλογο Διδασκόντων (δεν προβλέπεται σήμερα)
Αποκλεισμός από δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εκδρομές/μετακινήσεις από Σύλλογο Διδασκόντων (δεν προβλέπεται σήμερα)
Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος από Σύλλογο Διδασκόντων (διευκόλυνση της διαδικασίας με απλή γνώμη συμβούλου εκπαίδευσης και χωρίς σύμφωνη γνώμη ΚΕΔΑΣΥ)
Tο σχολικό μάθημα που θα εισαχθεί σε όλες τις τάξεις από φέτος
Όπως αποκάλυψε ο υπουργός Παιδείας δρομολογείται ήδη μια προσθήκη έκπληξη στο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων που θα εφαρμοστεί με τη νέα σχολική χρονιά. Ειδικότερα, προανήγγειλε ότι η λογοτεχνία θα ενταχθεί επίσημα στο ωρολόγιο πρόγραμμα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ώστε οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με σπουδαία λογοτεχνικά βιβλία και τα νοήματα που πηγάζουν από αυτά. «Από το επόμενο σχολικό έτος 2024-2025, και συγκεκριμένα στο δεύτερο μισό του, θα εντάξουμε ένα πλήρες λογοτεχνικό βιβλίο – δύο μικρότερα στην Α΄ Λυκείου – στο ωρολόγιο πρόγραμμα.» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Μάλιστα έδωσε μια πρώτη γεύση για το πώς θα ενταχθεί η Λογοτεχνία στο ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθητών αποκαλύπτοντας μάλιστα και τα λογοτεχνικά βιβλία με τα οποία θα εγκαινιαστεί αυτή η νέα θεματική. Τα βιβλία που έχουν επιλεχθεί θεωρούνται κλασικά και αποτελούν αναγνώσματα που προτείνονται να διαβάστουν από παιδιά για να έρθουν σε επαφή με λογοτεχνικά ρεύματα και υψηλές ιδέες. Ειδικότερα βάσει του προγραμματισμού οι μαθητές του Γυμνασίου θα καταπιαστούν με τις «Περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς» του Άρθουρ Κόναν Ντόιλ.
Οι μαθητές του Λυκείου θα διδαχθούν τον «Ιούλιο Καίσαρα» του Σαίξπηρ και το «1984» του Τζoρτζ Όργουελ. Πρόκειται για δύο αναγνώσματα υψηλής αισθητικής και αναγνωστικής αξίας.
Ενώ οι λιλιπούτειοι μαθητές Νηπιαγωγείου θα καταπιαστούν με τα παραμύθια των Αδελφών Γκριμ, του Χάνς Κρίστιαν Άντερσεν και τις ιστορίες του Αισώπου. Οι αδελφοί Γκριμ, στην προσπάθειά τους να συλλέξουν και να καταγράψουν προφορικούς μύθους μέσα από τα γερμανικά νοικοκυριά του 19ου αιώνα -κάποιοι από τους οποίους είχαν αποτελέσει πραγματικά συμβάντα, βγαλμένα μέσα από τη ζωή- με απώτερο στόχο τη διατήρηση της γερμανικής παραδοσιακής κληρονομιάς, κατάφεραν να δημιουργήσουν μια τεράστια συλλογή παραμυθιών. Η γοητεία των παραμυθιών των Αδερφών Γκριμ βρίσκεται στις ιστορίες που δεν φαίνονται αλλά υπονοούνται και είναι κρυμμένες μέσα στα παραμύθια τους. Έχουν μεταφραστεί στις περισσότερες γλώσσες του κόσμου και πολλά από αυτά έχουν μεταφερθεί στην μεγάλη οθόνη.
Τέλος οι μαθητές Δημοτικού θα γνωρίσουν τους «Μύθους» του Ζαν ντε Λα Φονταίν και τον εμβληματικό «Μικρό Πρίγκιπα» του Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερύ. Ενώ όπως αποκάλυψε ο υπουργός «Και φυσικά κλασικοί Έλληνες συγγραφείς, όπως η Πηνελόπη Δέλτα και ο Κωνσταντίνος Θεοτόκης. Ο στόχος είναι, με την καθιέρωση του πολλαπλού βιβλίου, να υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις εναλλακτικές σε κάθε τάξη, από τις οποίες κάθε εκπαιδευτικός μαζί με τους μαθητές θα επιλέγουν τα δύο που επιθυμούν.»
Πηγή: dnews