Στις αρχές του 2019 η ολοκλήρωση των έργων στο λιμάνι στα Πυργαδίκια Χαλκιδικής

Εικόνα βομβαρδισμένου τοπίου παρουσιάζει το λιμάνι στα Πυργαδίκια Χαλκιδικής, εκεί όπου πριν από περίπου 15 χρόνια είχαν υλοποιηθεί ορισμένες παρεμβάσεις από την τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Οι πλωτοί προβλήτες έχουν σπάσει και όπως αναφέρουν κάτοικοι της περιοχής, εκτός από την αρνητική οπτική, σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι αλιείς της περιοχής.

«Όπως όλα δείχνουν, το συγκεκριμένο έργο δεν σχεδιάστηκε, ούτε εκτελέστηκε σωστά. Σύμφωνα με όσα γνωρίζω, πλωτές εξέδρες δεν προβλέπονται σε ανοιχτή θάλασσα αλλά μόνο εντός λιμένων. Στα Πυργαδίκια, η εν λόγω υποδομή κατασκευάστηκε σε ανοιχτή θάλασσα, η οποία δεν είναι ανθεκτική στους ισχυρούς ανέμους. Το ίδιο συνέβη και στο Νέο Μαρμαρά της Σιθωνίας. Έγινε μια πέτρινη προβλήτα με λιθορυπή, αλλά δεν επαρκεί για την προστασία του λιμανιού», αναφέρει στο halkidikifocus.gr ο Δήμαρχος Αριστοτέλη Γιώργος Ζουμπάς.

«Όταν αναλάβαμε ως Δημοτική Αρχή, η ζημιά είχε ήδη προκληθεί και διαπιστώσαμε να είναι κομμένα τα πλωτά και να έχουν χτυπήσει μεταξύ τους και γενικά ο χώρος να μην είναι πλέον ασφαλής», προσθέτει.

«Θελήσαμε όσο ήταν εφικτό να θωρακίσουμε το λιμάνι, προχωρήσαμε σε επιπλέον πρόχειρα δεσίματα επειδή δεν υπήρχε άδεια του λιμανιού, ούτε χερσαία ζώνη με αποτέλεσμα να μην μπορεί να εκτελεστεί κάποιο έργο», συνεχίζει ο κ. Ζουμπάς.

 

Δεν υπήρχε ζώνη λιμένα

Ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Αριστοτέλη Γιάννης Δουλάκης, περιγράφει στο halkidikifocus.gr τα εμπόδια που συνάντησε η πρώτη διοίκηση του νεοσύστατου Λιμενικού Ταμείου αναφορικά με τα έργα αποκατάστασης στο λιμάνι των Πυργαδικίων. «Μόλις ιδρύθηκε ο Δημοτικός Φορέας, διαπιστώσαμε ότι είχε υποβληθεί από την πρώην Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Χαλκιδικής, στο υπουργείο Ναυτιλίας ένα τεχνικό δελτίο με αίτημα χρηματοδότησης ενώ είχε συνταχθεί και η μελέτη επισκευής. Υποβάλλαμε εκ νέου το ίδιο αίτημα, εγκρίθηκε χρηματοδότηση, ωστόσο δεν μπορέσαμε να εκτελέσουμε εργασίες, διότι δεν είχε καθοριστεί ζώνη λιμένα. Ουσιαστικά δεν είχαμε ως Λιμενικό Ταμείο τη δικαιοδοσία να επέμβουμε», εξηγεί.

Σύμφωνα με τον κ. Δουλάκη, η διαδικασία ήταν ιδιαιτέρως χρονοβόρα και ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2017.

«Ωστόσο, στις 31 Δεκεμβρίου 2016 εξέπνευσε η σχετική προθεσμία που είχε δώσει το υπουργείο Ναυτιλίας για την απορρόφηση του εγκεκριμένου κονδυλίου. Αυτό είχε ως συνέπεια να απαιτείται νέα έγκριση και παρά τις δυσκολίες της εν λόγω διαδικασίας, εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου του Δήμου Αριστοτέλη.

 

Παραλείψεις έδειξε η βιντεοσκόπηση

Ο Δήμαρχος Αριστοτέλη αποκαλύπτει στο halkidikifocus.gr, ότι κατά την υποθαλάσσια βιντεοσκόπηση, στα θεμέλια του έργου, διαπιστώθηκε ότι «από την αρχική μελέτη δεν είχαν εκτελεστεί όλες οι απαιτούμενες εργασίες, δηλαδή δεσίματα που έπρεπε να μπουν δεν μπήκαν».

Το ίδιο επιβεβαιώνει και ο κ. Δουλάκης, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «οι δύο ακραίοι κυματοθραύστες δεν είχαν αγκύρωση από το πλάι αλλά μόνο στο μπροστινό και στο πίσω τμήμα, όπως και οι κεντρικοί, με συνέπεια εξαιτίας των Νοτιοανατολικών ανέμων να μετατοπίζονται οι προβλήτες να συγκρούονται και να καταστρέφονται».

«Η παρέλευση μεγάλου χρονικού διαστήματος είχε ως αποτέλεσμα η κατάσταση στο λιμάνι να επιδεινωθεί και έτσι κρίναμε σκόπιμο να επικαιροποιήσουμε τη μελέτη. Ειδικό καταδυτικό συνεργείο πραγματοποίησε αυτοψία με βιντεοσκόπηση προκειμένου να εκτιμηθεί η υπάρχουσα κατάσταση και η μελέτη να ανταποκρίνεται στα σημερινά δεδομένα και όχι στην περίοδο του 2012», επισημαίνει ο κ. Δουλάκης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η χρηματοδότηση ύψους 70.000 ευρώ που ενέκρινε αρχικά το υπουργείο Ναυτιλίας κρίθηκε ανεπαρκής, καθώς με την επικαιροποίηση της μελέτης το κονδύλιο που απαιτούνταν ήταν υψηλότερο και η διαφορά, η οποία ανέρχεται περίπου στις 50.000 ευρώ θα καλυφθεί από ιδίους πόρους.

 

Τον Οκτώβριο η δημοπράτηση

Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Αριστοτέλη, «βρισκόμαστε στη φάση ολοκλήρωση της μελέτης και καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να το δημοπρατήσουμε το συντομότερο, ώστε να μην υπάρξει νέα απώλεια πόρων».

«Όταν καταθέσουμε την ολοκληρωμένη μελέτη, ακολουθεί έγκριση για να προχωρήσουμε σε δημοπράτηση εντός του Οκτωβρίου», εκτιμά.

«Μόλις αναδειχθεί ο ανάδοχος θα εγκατασταθεί αμέσως για να ξεκινήσουν οι εργασίες», προσθέτει ο κ. Δουλάκης.

 

Οι εργασίες

Η σχετική μελέτη προβλέπει πλήρη αποκατάσταση και βελτίωση της αγκύρωσης του λιμανιού των Πυργαδικίων.

«Με όσα σχεδιάζουμε όχι μόνο θα αποκαταστήσουμε τις ζημιές αλλά θα αναβαθμίσουμε στο μέτρο των δυνατοτήτων μας την υπάρχουσα λιμενική υποδομή», διαβεβαιώνει ο κ. Δουλάκης.

Στόχος είναι η κατασκευή του έργου να ξεκινήσει πριν από το τέλος 2018. «Δεν θα καθυστερήσουν οι εργασίες, καθώς πρόκειται για πλωτό λιμάνι όπου θα γίνει αντικατάσταση των φθαρμένων εξαρτημάτων, προσθήκη αλυσίδων όπου λείπουν, ρύθμιση των υφιστάμενων. Δηλαδή, είναι εργασίες που δεν απαιτούν μεγάλο χρονικό διάστημα και έτσι πριν από την επόμενη τουριστική περίοδο θα είναι έτοιμο», εξηγεί.

Ταυτόχρονα, υπάρχει πρόβλεψη και για εργασίες συντήρησης, καθώς τα πλωτά λιμάνια απαιτούν ιδιαίτερους χειρισμούς ανάλογα με την εποχή και τις επικρατούσες -κάθε φορά- καιρικές συνθήκες χειμερινούς μήνες πρέπει να γίνονται ορισμένες επεμβάσεις, μια οργανικότητα λειτουργίας άλλη χειμώνα άλλη καλοκαίρι.

Τέλος, την χωροθέτηση της συγκεκριμένης λιμενικής υποδομής, οι μελετητές τη χαρακτήρισαν ως προβληματικής, καθώς πρόκειται για ένα πλωτό λιμάνι, εκτεθειμένο στους νοτιάδες, όπου ασκούνται μεγάλες πιέσεις από τα κύματα της θάλασσας. Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τους αρμόδιους η μετατόπιση του έργου δεν είναι εφικτή λόγω του βάθους της θάλασσας.

Πηγή: halkidikifocus.gr