Θεσσαλονίκη: Έφυγε η γνωστή φωτογράφος Χρύσα Νικολέρη

Έχασε τη μάχη με την επάρατη νόσο η Χρύσα Νικολέρη που άφησε σήμερα την τελευταία της πνοή.

Η γνωστή φωτογράφος, και αδερφή του σκηνοθέτη Χρήστου Νικολέρηεργάζονταν τα τελευταία περίπου 25 χρόνια στην οικογενειακή επιχείρηση τρίτης γενεάς φωτογράφων, studio Nikoleris, που βρίσκεται στην Διαγώνιο. Ειδικεύονταν στο πορτραίτο, την αρχιτεκτονική φωτογραφία και το ρεπορτάζ. Παράλληλα είχε συνεργαστεί με έντυπα του εξωτερικού όπως τα αμερικανικά Lexus και Afar, το βελγικό The Word magazine καθώς και με τα σημαντικότερα ελληνικά έντυπα όπως του ένθετου “Ρεπορτάζ” της εφημερίδας Έθνος, K της εφημερίδας Καθημερινή, Paper, Bημαgazino, Homme,Vmen,Vimadona, Soul κλπ. Είχε Master στη φωτογραφία και photo design από την Bayerische Staatslehranstalt fur Photographie στο Μόναχο στη Βιομηχανική και Αρχιτεκτονική φωτογραφία.

Έργα της έχουν εκτεθεί στο “The Appartment”, Γκαλερί Καλφαγιάν, Γκαλερί Λόλα Νικολάου, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΜΜΣΤ), The Hellenic Centre στο Λονδίνο, ενώ κάποια κοσμούν ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, όπως του ΜΜΣΤ ή της Τράπεζας USB. Έχει διδάξει σε Μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα του ΜΜΣΤ, στο Honours programme του Αμερικανικού κολλεγίου ACT,στο επιδοτούμενο από το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος πρόγραμμα για ανέργους, στο Τμήμα Δημοσιογραφίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στο Τμήμα Μουσικής, Επιστήμης και Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Μακεδονία.

Όσοι συνεργάστηκαν μαζί της λένε πως υπήρξε τελειομανήςεπαγγελματίας και παράλληλα ένα χαμογελαστό κορίτσι που αγαπούσε την φωτογραφία.  

Τότε και Τώρα

Το τελευταίο της πρότζεκτ είχε θέμα:“Now and then”(Τότε και Τώρα),το οποίο εμπνεύστηκε πριν τρία χρόνια, την περίοδο που ο πατέρας της «έφευγε» σταδιακά νικημένος από σοβαρή νόσο και εκείνη επαναπροσδιόριζε την αξία της Παράδοσης. Με «όχημα» το :“Now and then” η φωτογράφος προσκαλούσε όποιον είχε φωτογραφηθεί από την οικογένεια Νικολέρη και κυρίως από τον πατέρα της Διογένη, τον παππού Θόδωρο και τον θείο της Θωμά να περάσει από το στούντιο της, στην οδό Τσιμισκή 104 και να φωτογραφηθεί εκ νέου από την ίδια, κρατώντας την παλιά φωτογραφία στο χέρι. Και αυτό είχε ένα σκεπτικό: «Λόγω της κρίσης ο “πυρήνας” της Θεσσαλονίκης “αιμορραγεί” πολιτιστικά. Η πόλη χάνει σιγά-σιγά την ταυτότητά της και αυτό είναι λυπηρό. Πηγαίνεις πια σε κλασικά στέκια της πόλης και δε συναντάς γνωστούς και φίλους. Αλλάζουμε και αλλάζουν όλα γύρω μας. Από την άλλη, βλέποντας και τους Έλληνες του εξωτερικού να επιστρέφουν στην πόλη μας τις γιορτές και το καλοκαίρι σκέφτηκα πως προχωρώντας το “Now and Then” θα έβρισκα και έναν τρόπο να συνδεθώ με αυτό που έχασα», εξηγούσε η ίδια.

 

 

 

Οι σημαντικότερες εκθέσεις και παρουσίες είναι οι εξής:

2012-2013: Διδάσκων στα Ενεργά Εικαστικά Εργαστήρια για Ανεργους Πολίτες, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονγς Τέχνης, Δωρητής :Ίδρυμα Στάυρος Νιάρχος.

2012: Συμμετείχε στο Photo Art του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, σε project για παιδιά ηλικίας 8-12 ετών, Θεσσαλονίκη.

2012:  Ατομική, Diaries, Ίδρυμα  Ευγενίδου, Αθήνα.

2011:  Ομαδική, Στρατόπεδο Δράσης Κόδρα σε συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών για το Human Trafficking, Θεσσαλονίκη.

2010: Ομαδική, Diaries II Photobiennale στη γκαλερί Λόλα Νικολάου

2010 και 2009: προσκλήθηκε από την Ναυσικά Χατζηχρήστου, καθηγήτρια του τμήματος Moυσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, προκειμένου να δώσει διάλεξη στο μάθημα Οργάνωση και Διοίκηση της Μουσικής. Οι θεματικές αφορούσαν αρχές – οδηγίες φωτογράφησης για επαγγελματίες μουσικούς, όπως τι συμβολίζει μία φωτογραφία, πως ξεχωρίζουν οι επαγγελματίες από τους ερασιτέχνες, ποιο είναι το δεύτερο επίπεδο ανάγνωσης μίας φωτογραφίας.

2009: H φοιτήτρια Ισαβέλα Παπαδοπούλου, στα πλαίσια του μεταπτυχιακού προγράμματος Πολιτισμικής Πληροφορικής: Mουσειολογία του Πανεπιστημίου Αιγαίου, συνέταξε την εργασία με θέμα: Case Study: Chryssa Nikoleri, στα πλαίσια του μαθήματος “Tέχνη και Εικονική Πραγματικότητα”.

 

2008: Ατομική, Diaries Ι, γκαλερί Λόλα Νικολάου, στα πλαίσια της Photobiennale- Θεσσαλονίκης.

2007: Ομαδική, Memories, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη

2004: Ομαδική, Diaries, γκαλερί The Appartment, Αθήνα.

2003: Ατομική, “The Flesh Made Text”, που οργανώθηκε στο πλαίσιο του ομώνυμου διεθνούς συνεδρίου του τμήματος Αγγλικής Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στο Αλατζά Ιμαρέτ.

2003: Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης καθώς και η Τράπεζα UBS αποκτούν έργα της.

2001: Ατομική, UL (Urban Landscapes), γκαλερί Καλφαγιάν, Θεσσαλονίκη.

2001: Ατομική UL (Urban Landscapes), The Hellenic Centre, Λονδίνο.

1997: Oμαδική, Διεθνής Μήνας Φωτογραφίας,Αθήνα. ¨

1996: Oμαδική, Φωτο Συγκυρία, Θεσσαλονίκη.

1995: προσκλήθηκε από την καθηγήτρια Αρχιτεκτονικής Δώρα Κυριαφίνη στο μάθημα  Architecture and Design του εκπαιδευτικού οργανισμού DEI, ως «crits» προκειμένου να αξιολογήσει το έργο των φοιτητών στο κομμάτι της φωτογραφίας.

1987: Oμαδική,Διεθνής Μήνας Φωτογραφίας, Αθήνα.

1986: Ομαδική,Βiennale Νέων Καλλιτεχνών, Θεσσαλονίκη.

 

2012    Παρακολούθησε το 30o  Διεθνές Συνέδριο Μουσικής Εκπαίδευσης, 30th ISME World Conference on Music Education, με θέμα  From Ancient Greek Philosophers  toward Global Music Communities, στη Θεσσαλονίκη.

error: Content is protected !!