Επιστρέφει στη Φλωρεντία έργο τέχνης που είχε κλαπεί από τους Ναζί

Ένα έργο νεκρής φύσης του Ολλανδού ζωγράφου Γιαν φαν Χούισουμ, το οποίο τα ναζιστικά στρατεύματα είχαν κλέψει από την Πινακοθήκη Ουφίτσι της Φλωρεντίας το 1943 στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, θα επιστραφεί εκεί όπου ανήκει, σύμφωνα με ανακοίνωση της ιταλικής κυβέρνησης.

Η ελαιογραφία με τίτλο «Βάζο με Λουλούδια», αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ, είχε αρχικά μεταφερθεί στη Φλωρεντία το 1824, μετά την αγορά της από τον Λεοπόλδο ΙΙ, τον μέγα δούκα της Τοσκάνης, για τη συλλογή του με έργα τέχνης.

Το έργο βρισκόταν στο Palazzo Pitti (Παλάτι Πίτι) της πόλης μέχρι το 1940 που εκκενώθηκε ο χώρος, καθώς ξέσπασε ο πόλεμος και, έτσι, ο πίνακας μεταφέρθηκε σε γειτονικό χωριό.

Τρία χρόνια αργότερα, ο πίνακας κατασχέθηκε από τα γερμανικά στρατεύματα και τελικά μεταφέρθηκε στη Γερμανία όπου επανεμφανίστηκε μετά την επανένωση το 1991, όταν βρέθηκε στην ιδιοκτησία μιας οικογένειας.

Η μη κατονομαζόμενη οικογένεια ζητούσε δύο εκατ. ευρώ για να παραδώσει τον πίνακα, σύμφωνα με δημοσιεύματα, ενώ οι γερμανικές αρχές επικαλούνταν την παραγραφή αδικημάτων που φέρεται ότι έχουν διαπραχθεί πριν από περισσότερα από 30 χρόνια ως αιτία που δεν μπορούσαν να παρέμβουν.

«Επιτέλους, το έργο τέχνης επιστρέφει στο σπίτι του έπειτα από 75 χρόνια. Η μάχη ήταν σκληρή, σήμερα είναι μια μεγάλη νίκη για όλη την Ιταλία», δήλωσε ο Έικε Σμιτ,  επικεφαλής της ιταλικής πινακοθήκης Uffizi. Ο Σμιτ, Γερμανός και ο ίδιος, ζητούσε την επιστροφή του έργου τέχνης στη Φλωρεντία.

Μια ανακοίνωση που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ιταλικού υπουργείου Εξωτερικών αναφέρει ότι οι ΥΠΕΞ της Ιταλίας και της Γερμανίας θα ταξιδέψουν στη Φλωρεντία για την επίσημη παράδοση του έργου. Mετά τις εκκλήσεις του Σμιτ, η γερμανική κυβέρνηση επικοινώνησε με τους απογόνους του ναζιστή στρατιώτη που είχε κλέψει τον πίνακα.

Σύμφωνα με τις γερμανικές αρχές, ο πίνακας δεν είχε κλαπεί στο πλαίσιο ενός οργανωμένου ναζιστικού σχεδίου αλλά από έναν μεμονωμένο στρατιώτη, γεγονός που όπως υποστήριξαν δικηγόροι σήμαινε ότι ο στρατιώτης που τον έκλεψε δεν μπορούσε να θεωρηθεί ιδιοκτήτης του έργου κι ως εκ τούτου δεν είχε δικαίωμα να τον κληροδοτήσει σε κανέναν.

Από την πλευρά τους, οι δικηγόροι της οικογένειας υποστήριξαν ότι ο στρατιώτης τον είχε απλώς αποκτήσει σε μια αγορά για να τον στείλει στη σύζυγό του, το σπίτι της οποίας είχε καταστραφεί από τους βομβαρδισμούς. Δεν έγιναν γνωστές λεπτομέρειες για τη συμφωνία ανάμεσα στη γερμανική κυβέρνηση και την οικογένεια που είχε στην κατοχή της τον πίνακα.