Φόβοι για νέο κύμα ακρίβειας λόγω της μετάλλαξης «Δέλτα»

Δυσοίωνες διαγράφονται οι προοπτικές του διεθνούς εμπορίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την παγκόσμια ανάκαμψη, καθώς οι μεγάλες καθυστερήσεις στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων, το συνεπακόλουθο αυξημένο κόστος και γενικότερα τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα αναμένεται να παραταθούν και το επόμενο έτος.

Με το λιμάνι της Νίνγκμπο-Ζουσχάν, το τρίτο σε εμπορική κίνηση της Κίνας, να παραμένει μερικώς κλειστό για δεύτερη εβδομάδα, οι βιομηχανίες δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στην παγκόσμια ζήτηση ενώ οι ελλείψεις μπορούν να οδηγήσουν στα ύψη τις τιμές καταναλωτή. Δεδομένης, άλλωστε, της μεγάλης μεταδοτικότητας της μετάλλαξης «Δέλτα», επικρατεί ανησυχία για το ενδεχόμενο να κλείσουν σύντομα και άλλα λιμάνια ανά τον κόσμο και να επιβληθούν περιορισμοί ανάλογοι με εκείνους του περασμένου έτους.

Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, η χωρητικότητα του λιμανιού της Νίνγκμπο-Ζουσχάν έχει μειωθεί κατά το 1/5, όπως και η κίνηση εμπορευματοκιβωτίων από και προς την Κίνα, από τη στιγμή που οι κινεζικές αρχές έκλεισαν τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων την περασμένη εβδομάδα όταν υπάλληλος του κέντρου Τύπου του λιμανιού διαγνώσθηκε θετικός στον κορωνοϊό. Αλλες εκτιμήσεις εμφανίζουν ακόμη μεγαλύτερο το πλήγμα στην εμπορική κίνηση του λιμανιού, όπως η συμβουλευτική GardaWorld, την οποία επικαλείται το Bloomberg, που εκτιμά πως η κίνηση έχει μειωθεί κατά 25%. Η ναυτιλιακή μεταφοράς φορτίου Yang Ming Marine Transport προειδοποίησε χθες την πελατεία της για το ενδεχόμενο «συνωστισμού στο λιμάνι», ενώ από το Σάββατο η Orient Overseas Container καλεί τους πελάτες της να ενημερώνονται σχετικά με την κατάσταση στους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων προτού προγραμματίσουν σχετική κίνηση στο Νίνγκμπο. Σύμφωνα με τη VesselsValue, παραμένουν ακινητοποιημένα στα λιμάνια ανά τον κόσμο περίπου 350 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που μεταφέρουν σχεδόν 2,4 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια 6 μέτρων.

Οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παραμένουν, έτσι, σε ανοδική πορεία, περιορίζοντας δραματικά τα περιθώρια κέρδους εισαγωγικών και εξαγωγικών επιχειρήσεων. Σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων Freightos, η χρέωση και η μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου 12 μέτρων από Κίνα προς ΗΠΑ και αντιστρόφως έχει ανέλθει σε 15.800 δολάρια. Εχει εν ολίγοις δεκαπλασιαστεί σε σύγκριση με τα προ της πανδημίας επίπεδα και έχει αυξηθεί κατά 50% συγκριτικά με τα επίπεδα της περασμένης εβδομάδας. Η εκτίναξη της χρέωσης για τη μεταφορά των εμπορευμάτων και ο παρατεταμένος συνωστισμός στα λιμάνια ανά τον κόσμο προστίθενται στον καταιγισμό προβλημάτων που πλήττουν την εφοδιαστική αλυσίδα. Ανάμεσά τους η έλλειψη μικροεπεξεργαστών, η εκτόξευση των τιμών των πρώτων υλών, αλλά και η έλλειψη οδηγών φορτηγών σε μια εποχή που οι επιχειρήσεις λιανικής ανά τον κόσμο αναπληρώνουν τα αποθέματά τους ενόψει της φθινοπωρινής περιόδου αγορών και της περιόδου των εορτών.

Πρόκειται για τις ελλείψεις που έκαναν την εμφάνισή τους το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους, όταν μετά την κατάρρευση της ζήτησης εξαιτίας της πανδημίας και τη διακοπή της δραστηριότητας των μεταφορικών εταιρειών οι καταναλωτές στράφηκαν στο ηλεκτρονικό εμπόριο και άρχισαν να παραγγέλλουν online με πρωτοφανή ρυθμό.

Κι ενώ οι ναυτιλιακές μεταφοράς φορτίου κατέβαλαν προσπάθεια προκειμένου να ανταποκριθούν στη ζήτηση, μεσολάβησε τον Μάρτιο το ατύχημα που προκάλεσε προσωρινό αποκλεισμό της διώρυγας του Σουέζ, ενώ στα τέλη Μαΐου έκλεισε το λιμάνι Γιαντιάν στη Σεντζέν της Κίνας διότι υπήρξαν κρούσματα μεταξύ των λιμενικών υπαλλήλων. Την κατάσταση επιδείνωσε η απόφαση πολλών κυβερνήσεων να κλείσουν τα σύνορα για να εμποδίσουν τη μετάδοση της πανδημίας, αλλά και οι ελλείψεις προσωπικού, καθώς πολλοί εργαζόμενοι απέφευγαν να διακινδυνεύσουν την έκθεσή τους στον κορωνοϊό.

Πηγή: kathimerini