Γεωργιάδης: Δεν θεσμοθετείται το άνοιγμα των καταστημάτων την Κυριακή

Σειρά διευκρινήσεων και απαντήσεων στην κριτική των κομμάτων της αντιπολίτευσης, έδωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.

Κατά την ολοκλήρωση της συζήτησης επί της αρχής του νομοσχεδίου, που αφορά την εφαρμογή ενός ευρωπαϊκού Κανονισμού και περιέχει μεταξύ άλλων και διατάξεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τη λειτουργία της αγοράς, ο κ. Γεωργιάδης ξεκαθάρισε πως με την προσθήκη που γίνεται στο άρθρο 2Α του νομοσχεδίου, δεν αλλάζουν οι ημέρες λειτουργίας των καταστημάτων και δεν θεσμοθετείται το άνοιγμα των καταστημάτων την Κυριακή. Ο ίδιος απέδωσε αυτή την ερμηνεία σε παρανόηση που υπήρξε, λόγω μιας προσθήκης που γίνεται για τα καταστήματα που λειτουργούν σε περιοχές κάτω των 5.000 κατοίκων, και έπρεπε στο σχέδιο νόμου να επαναδιατυπωθεί ολόκληρο το σχετικό άρθρο του νόμου, στο πλαίσιο της «καλής νομοθέτησης» που έχει υιοθετηθεί. Αυτό που προστίθεται στον ήδη ισχύοντα νόμο, εξήγησε ο υπουργός, είναι ότι ξεκαθαρίζουμε μια γκρίζα ζώνη που υπήρχε για την λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές σε περιοχές κάτω των 5.000 κατοίκων: Πρόκειται για μίνι μάρκετ, φούρνους, ζαχαροπλαστεία και πολύ μικρές επιχειρήσεις, που επειδή άνοιγαν την Κυριακή, οι Περιφέρειες, μετά από καταγγελίες που γινόντουσαν, τους επέβαλαν πρόστιμα ύψους 10.000, 15.000, 20.000 ευρώ. Αυτό ρυθμίζουμε, τόνισε ο κ. Γεωργιάδης, για κάποιες μικρομεσαίες επιχειρήσεις λιανεμπορίου που λειτουργούν σε περιοχές με λιγότερους από 5.000 κατοίκους, και όχι για κάποιες αλυσίδες όπως ακούσαμε να λέγεται.

Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, απέρριψε επίσης την κριτική, ότι πίσω από την ενίσχυση με ανθρώπινο δυναμικό της Διυπηρεσιακής Μονάδας  Ελέγχου Αγοράς κρύβονται μαζικές προσλήψεις, λέγοντας ότι οι προσλήψεις είναι αρκετά περιορισμένες και μάλιστα έχουν περιγραφεί οι ειδικότητες – και όλες αφορούν ειδικότητες πληροφορικής.

Απαντώντας στις επικρίσεις για τις διατάξεις του σχεδίου νόμου που αφορούν την αναπλήρωση εσόδων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού από το υπουργείο Οικονομικών, ο υπουργός Ανάπτυξης  τόνισε επίσης, ότι για να μπορέσει να λειτουργήσει η αγορά δίκαια, πρέπει να υπάρχει ισχυρή Επιτροπή Ανταγωνισμού και αυτό δεν μπορεί να γίνει όταν η Επιτροπή έχει ένα προϋπολογισμό που τα φέρνει κάθε χρονιά «τσίμα-τσίμα». Επίσης, απέρριψε και την κριτική που του ασκήθηκε, γιατί με άλλη διάταξη επιτρέπεται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού να νοικιάζει κτήρια για τις ανάγκες στέγασης των υπηρεσιών της, λέγοντας χαρακτηριστικά, «τι συζητάμε τώρα, ότι θα παίρνουν δημόσια κτήρια από τον ΕΦΚΑ!».

Τέλος, ο κ. Γεωργιάδης προανήγγειλε και την κατάθεση και τεσσάρων τροπολογιών: Η μία θα αφορά την ένταξη του προϋπολογισμού δημόσιων επενδύσεων σε μια μείζονα κατηγορία δημοσιονομικής ταξινόμησης, όπου θα είναι καθαρά τεχνικού χαρακτήρα, για να μπορεί να έχει ευελιξία το ΕΣΠΑ. Επίσης θα έρθει μια τροπολογία για την παράταση της θητείας των καταστατικών οργάνων του πολιτιστικών σωματείων έως τις 28 Φεβρουαρίου, καθώς δεν μπορεί να γίνουν αρχαιρεσίες λόγω της πανδημίας. Ενδέχεται επίσης να κατατεθούν και δύο ακόμα τροπολογίες: η μια για την αύξηση του αριθμού των μελών του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας,Τεχνολογίας και Καινοτομίας, και μια για το ThessINTEC και την «Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας» ώστε να προχωρήσει  το έργο.

Η αντιπολίτευση

Νωρίτερα, ο εισηγητής της μειοψηφίας, Χάρης Μαμουλάκης, υποστήριξε πως «προκύπτουν αβίαστα ερωτηματικά για τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση επιλέγει να νομοθετήσει» αξιοποιώντας την ευκαιρία που τις παρέχει η πανδημία. Σημείωσε πως «η κρίση είχε ασύμμετρες συνέπειες και όσες επιχειρήσεις ήταν έτοιμες και είχαν κεφάλαια να επενδύσουν στις νέες ψηφιακές τεχνολογίες, εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία, και σήμερα παρουσιάζουν σημαντικά μικρότερες ζημιές, σε αντίθεση με τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν το φάσμα του αφανισμού».

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ αναρωτήθηκε γιατί η Διυπηρεσιακή  Μονάδα Ελέγχου Αγοράς που είναι  μια αμιγώς δικαστική αρμοδιότητα δίνεται στο υπουργείο Ανάπτυξης και όχι στο υπουργείο Δικαιοσύνης. “Τι τεχνογνωσία διαθέτει για τον αποτελεσματικό έλεγχο των μορφών καταστρατήγησης του ανταγωνισμού σε συνθήκες ηλεκτρονικού εμπορίου;  Σε τι χρονοδιάγραμμα θα ενισχυθεί με ανθρώπινο δυναμικό και με τι κριτήρια καλείται να επιβάλει πρόστιμα τόσο ετεροβαρή μεταξύ τους;” αναρωτήθηκε.

Ο κ. Μαμουλάκης επέκρινε την απόφαση της κυβέρνησης, “να φέρει διάταξη για την επέκταση λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές”, και μάλιστα στο πρώτο νομοσχέδιό της σε συνθήκες γενικευμένου lockdown και περιορισμένης λειτουργίας των κοινοβουλευτικών θεσμών. Είναι δεδομένο, είπε, πως η διάταξη αυτή, υπό διαφορετικές συνθήκες, θα συναντούσε σθεναρές αντιδράσεις από τον κόσμο της εργασίας, σημειώνοντας πως με την εφαρμογή της δίδεται το περιθώριο σε αλυσίδες καταστημάτων να λειτουργήσουν σε περιαστικές περιοχές πολύ μεγάλων δήμων της χώρας.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Μιχάλης Κατρίνης, χαρακτήρισε την κυβέρνηση «αμετανόητη», καθώς όπως είπε «συνεχίζει να υποτιμά τον κίνδυνο των παρενεργειών του δεύτερου κύματος της πανδημίας». Επικεντρώθηκε στα ζητήματα των χρεώσεων  των τραπεζών κατά την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών συναλλαγών, αλλά και των εταιριών κινητής τηλεφωνίας για τη χρήση δεδομένων. Τόνισε ότι οι ρυθμίσεις στην αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου και οι φραγμοί σε αθέμιτες πρακτικές θα έπρεπε να είχαν τεθεί ήδη, καθώς υπάρχει σωρεία καταγγελιών από τη πρώτη καραντίνα, ενώ είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις που επιβλήθηκαν ποινές και πρόστιμα.

Ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ τόνισε πως η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έχει καταφέρει να ρυθμίσει το τοπίο των χρεώσεων στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, και πως οι χρεώσεις δεδομένων από τις εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, είναι από τις ακριβότερες εκείνων της Ε.Ε..  Ο κ. Κατρίνης αναφέρθηκε και αυτός στο άνοιγμα  των καταστημάτων τις Κυριακές, λέγοντας ότι το μέτρο αυτό έχει δεχθεί τα πυρά όλων των φορέων της αγοράς – και πως για σχετιή διάταξη είχαν προσφύγει η ΕΣΕΕ και η ΓΣΕΒΕΕ στο ΣτΕ, όπου και δικαιώθηκαν.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης, αναφερόμενος στο σχέδιο νόμου, είπε ότι και αυτός ο Κανονισμός της Ε.Ε. έχει να κάνει και πάλι με τους ανταγωνισμούς των μεγάλων ομίλων  του διαδικτύου. Οι ρυθμίσεις που αφορούν την ΔΜΕΑ, σημείωσε, δεν αυξάνουν την αυτοτέλειά της, ούτε θεραπεύουν και τις επικαλύψεις που υπάρχουν μεταξύ άλλων ελεγκτικών αρχών και υπηρεσιών. Κερδισμένοι και από αυτό το σχέδιο νόμου, θα είναι και πάλι οι μεγάλοι όμιλοι, και χαμένοι βεβαίως τα εργατικά λαϊκά στρώματα. Αυτή είναι η φιλοσοφία και η ιδεολογία σας άλλωστε, σχολίασε. Ο βουλευτής του ΚΚΕ χαρακτήρισε την  προστασία των καταναλωτών από το παραεμπόριο “προσχηματική”. Στόχος είπε, σε τελική ανάλυση, είναι η μεγέθυνση των επιχειρήσεων, η μεγαλύτερη επιτάχυνση της συγκέντρωσης επιχειρήσεων. Ιδιαίτερα επικριτικός ήταν ο Μανώλης Συντυχάκης και για την λειτουργία καταστημάτων τις Κυριακές αλλά και για τις ημέρες λειτουργίας των λαϊκών αγορών.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «συνοθύλευμα» και δήλωσε πως το κόμμα του έχει αρκετές επιφυλάξεις. Ο βουλευτής παρατήρησε πως η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά την ασφάλεια των υπολογιστικών συστημάτων των επιχειρήσεων και τόνισε πως «θα πρέπει να δρομολογηθούν πολλά για την προστασία των επιχειρήσεων και των καταναλωτών στην Ελλάδα, όσον αφορά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και το ηλεκτρονικό εμπόριο, με στόχο την ασφάλειά τους, τη μείωση των προμηθειών και την επιβολή του ψηφιακού φόρου», Χρειάζεται μεγάλη προσοχή «για να μην επικρατήσουν οι μεγάλοι όμιλοι που γίνονται συνεχώς ισχυρότεροι, ελέγχοντας την αγορά μέσω κερδών εις βάρος όλων μας και στερώντας έσοδα από το κράτος» τόνισε.

Τέλος, ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25, Γιώργος Λογιάδης, είπε ότι έχουμε ένα ακόμα νομοσχέδιο με ετερόκλητες μεταξύ τους διατάξεις. Διαφώνησε με την υιοθέτηση του όρου «επιγραμμικές» συναλλαγές, λέγοντας πως είναι δυσνόητος για τον πολύ κόσμο. Με την ενσωμάτωση της Οδηγίας, ανέφερε, επιχειρείται να οικοδομηθεί ένα κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας, που θα διασφαλίζει τους επί πληρωμή χρήστες αυτών των υπηρεσιών, τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές σε τελική ανάλυση. Εξέφρασε επιφυλάξεις κατά πόσο η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς μπορεί να καταπολεμήσει το παραεμπόριο. Για τις διατάξεις που αφορούν την  Επιτροπή Ανταγωνισμού υποστήριξε πως ως δημόσια αρχή που λαμβάνει μάλιστα και έσοδα από την επιβολή τέλους σε νομικά πρόσωπα, θα πρέπει να υπόκειται σε προληπτικό έλεγχο των δαπανών της από το Ελεγκτικό Συνέδριο, και όχι σε κατασταλτικό έλεγχο, ενώ για την λειτουργία της αγοράς τις Κυριακές και για τα άρθρα που αφορούν τις λαϊκές αγορές, είπε πώς «αυτά δεν βλέπουμε να έχουν καμία σχέση με το θέμα  των επιγραμμικών υπηρεσιών».