Ψήφο εμπιστοσύνης στο φούρνο της γειτονιάς δίνουν οι καταναλωτές

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Oκτώ στους δέκα καταναλωτές ψωνίζουν συχνότερα ψωμί από τον φούρνο της γειτονιάς τους θεωρώντας σε ποσοστό 83% ότι έχει καλύτερη ποιότητα, ενώ 4 στους 10 απαντούν ότι εκεί βρίσκουν και το φθηνότερο ψωμί.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε το διάστημα από τις 21 έως τις 24 Οκτωβρίου 2019 σε δείγμα 603 καταναλωτών για λογαριασμό της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος και της ΓΣΕΒΕΕ από την εταιρεία RASS και τα οποία παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά σήμερα στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου που δόθηκε από τη ΔΕΘ-Helexpo για τις εκθέσεις Detrop Boutique Artozyma.

Όπως τονίστηκε η Ελλάδα έχει τη δεύτερη χαμηλότερη τιμή ψωμιού στην ευρωζώνη, μετά την Εσθονία. Συγκεκριμένα η μέση τιμή είναι μ.ό τιμής στη ζώνη είναι 1,36 ευρώ). «Το ψωμί ήταν και παραμένει φθηνό», όπως τονίστηκε κατά την παρουσίαση από τον κ. Στέφανο Κομνηνό.

Στο πλαίσιο της έρευνας οι καταναλωτές ρωτήθηκαν που βρίσκουν το φθηνότερο ψωμί. Οι 4 στους 10 είπαν στον φούρνο της γειτονιάς ενώ άλλοι τόσο περίπου απάντησαν ότι δεν γνωρίζουν. Η εξήγηση γι αυτό είναι ότι για τους περισσότερους Έλληνες το κριτήριο της τιμής για το ψωμί δεν είναι ψηλά, άρα δεν μπορούν να το εκτιμήσουν συγκριτικά. Ένα μικρότερο ποσοστό απαντά ότι το φθηνότερο ψωμί βρίσκεται στο σούπερ μάρκετ.

Επίσης, το 80% δηλώνουν ότι αγοράζουν πιο συχνά ψωμί από το φούρνο της γειτονιάς, ένα 15% αναφέρει το σούπερ μάρκετ και μόνο το 5% και από τα δυο κανάλια διάθεσης. Το 83% θεωρεί ότι στο φούρνο βρίσκει και την καλύτερη ποιότητα ψωμιού. Σε ότι αφορά το είδος ψωμιού που καταναλώνουν, υπάρχει μεγάλη ποικιλία. Καταναλώνουν κατά μέσο όρο 2 είδη ψωμιού, με το χωριάτικο να βρίσκεται στην πρώτη θέση των προτιμήσεων. Πολύ ψηλά ως επιλογή βρίσκονται και οι φέτες για τοστ «το νεοεισερχόμενο προϊόν στην ευρύτερη κατηγορία που κινητοποιεί και την παρουσία του σούπερ μάρκετ στον κλάδο».

Όπως είπε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος, Μιχάλης Μούσιος στη χώρα υπάρχουν 14.000 αρτοποιοί που απασχολούν άμεσα ή έμμεσα 140.000 εργαζόμενους, ενώ σε σχέση με την τιμή, είπε ότι παρά την αύξηση του ΦΠΑ στο 13% και την αύξηση στις πρώτες ύλες δεν έχει γίνει καμιά αύξηση στα προϊόντα άρτου.

Επισημάνθηκε ακόμη ότι δεν μιλάμε για έναν κλειστό κλάδο, καθώς η Ελλάδα φαίνεται να έχει τον μεγαλύτερο αριθμό σημείων πώλησης ψωμιού σε όλη την Ευρώπη.  Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα για κάθε 10.000 κατοίκους υπάρχουν 8,4 φούρνοι, όταν στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι 0,37.

Ακόμη, από την έρευνα προκύπτει ότι στο μυαλό του καταναλωτή το οιωνοί εμπορικό σήμα φούρνος και ψωμί συνδέεται με τον παραδοσιακό φούρνο και πολύ λιγότερο με τις άλλες κατηγορίες. Οι ερωτηθέντες σε ποσοστό 82% θεωρούν εξάλλου ότι αρτοποιός είναι αυτός που ζυμώνει το ψωμί, ενώ το 70% λέει ότι τα τελευταία χρόνια έχει υποβαθμιστεί η ποιότητα του ψωμιού. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός ότι 7 στους 10 λένε ότι είναι δύσκολο να διαπιστώσουν εάν ένα ψωμί προέρχεται από κατεψυγμένη ζύμη και ότι χρειάζεται να υπάρχουν επισημάνσεις.

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος, Μιχάλης Μούσιος ανέφερε ότι με το τρίτο μνημόνιο εκχωρήθηκε το δικαίωμα να λέγονται φούρνος-αρτοποιείο και τα καταστήματα που προβαίνουν στο ψήσιμο κατεψυγμένης ζύμης, κατά κύριο λόγο εισαγόμενης και αυτό είχε ως αποτέλεσμα η βιοτεχνία αρτοποιΐας στην Ελλάδα να έχει χάσει μέχρι το 2017 το 10% του τζίρου της και να επικρατεί η άποψη στον καταναλωτή τα τελευταία χρόνια ότι το ψωμί στην Ελλάδα έχει υποβαθμιστεί.

Η Ομοσπονδία ζητά κατάργηση της διάταξης που εκχωρεί τον όρο αρτοποιός και αρτοποιείο στα καταστήματα που ψήνουν κατεψυγμένη ζύμη και την επαναφορά του μόνο στους πραγματικούς φούρνους και στα καταστήματα που ζυμώνουν, ψήνουν και διαθέτουν το ψωμί. Όπως τόνισε ο κ. Μούσιος κατατίθεται τεκμηριωμένος φάκελος για να ξεκινήσει ο σχετικός διάλογος. «Με τα τεκμηριωμένα επιχειρήματα και το τι συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες άμεσα πρέπει να καταργηθεί η σχετική διάταξη. Αυτό εξαρτάται καθαρά από την πολιτική βούληση», τόνισε ο κ. Μούσιος.