Θεσσαλονίκη: Αναγκαία η συνεργασία για την κρουαζιέρα λέει ο ΟΛΘ

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Την ανάγκη να καθίσουν όλοι οι φορείς της Θεσσαλονίκης μαζί ώστε να φτιαχτεί ένα προϊόν κρουαζιέρας για την πόλη, τόνισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ κ. Σωτήρης Θεοφάνης, μιλώντας στο τουριστικό συνέδριο που διοργάνωσαν τα πέντε διμερή επιμελητήρια. Ο ίδιος υποστήριξε ότι πρέπει να αξιοποιηθούν παλιές κτιριακές εγκαταστάσεις του λιμανιού κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στο εμβληματικό κτίριο του παλιού τελωνείου και τη χρήση που μπορεί να έχει μελλοντικά. «Πρέπει να έχει μια πολυμορφία στη χρήση του που θα περιλαμβάνει την κρουαζιέρα, αλλά όχι μόνο», όπως είπε, σημειώνοντας πάντως πως δεν υπάρχει ακόμη τελική απόφαση.

Κατά τον κ. Θεοφάνη το ζήτημα της κρουαζιέρας δεν είναι μόνο ζήτημα υποδομών αλλά κατάστασης στην ευρύτερη περιοχή καθώς και προσφοράς ενός προϊόντος κρουαζιέρας με ελκυστικό τρόπο στις ναυτιλιακές εταιρίες κρουαζιέρας από την πόλη. Αυτό είναι μια δύσκολη υπόθεση, όπως είπε.

«Όσοι πιστεύουν ότι θα ξαναγίνουμε λιμάνι κρουαζιέρας και μάλιστα με σημαντική συχνότητα προσεγγίσεων σε ένα χρόνο μάλλον οι σκέψεις και οι προσδοκίες τους δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Χρειάζεται πραγματικά να καθίσουν όλοι οι φορείς μαζί για το θέμα και το λιμάνι δείχνει τη διαθεσιμότητά του για να βοηθήσουμε να φτιαχτεί ένα τέτοιο προϊόν. Πιστεύω ότι θα υπάρχει τέτοια πρωτοβουλία στο μέλλον, εμείς θα είμαστε θετικοί σε αυτήν την κατεύθυνση», τόνισε.

Επανέλαβε ότι το πρόβλημα της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη δεν είναι πρόβλημα υποδομής. Υπάρχουν όμως, όπως πρόσθεσε, δυο άλλα στοιχεία που πρέπει να αξιοποιηθούν στο μέλλον: Πρώτον, η υποδομή παλιών κτιριακών εγκαταστάσεων, στο εκτός ελεύθερης ζώνης δηλαδή στο μη εμπορικό λιμάνι. Αυτοί είναι εκπληκτικοί. Με προεξάρχων το εκπληκτικό κτίριο του παλιού τελωνείου, δημιούργημα των αρχών του 20ου αιώνα, το πρώτο κτίριο οπλισμένου σκυροδέματος στη Βαλκανική, σε σχεδιασμό του Ελί Μοδιάνο. Αυτό το κτίριο, όπως είπε ο κ. Θεοφάνης, δεν πρέπει απλώς και μόνο να ανακατασκευαστεί, πρέπει να έχει τέτοια χαρακτηριστικά που να πετύχει δυο πράγματα: Να έχει μια πολυμορφία στη χρήση του που θα περιλαμβάνει την κρουαζιέρα, αλλά όχι μόνο την κρουαζιέρα. Δεν έχουμε καταλήξει πως μπορεί να είναι αυτό, όπως είπε. Και δεύτερον θα πρέπει, είπε ο κ. Θεοφάνης, η τουριστική κοινότητα της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής να μην το αντιληφθεί σαν ένα ανταγωνιστικό ανάπτυγμα αλλά ως συμπληρωματικό και ως ανάπτυγμα που θα δίνει αξία. Το πρόβλημα δεν είναι να κτίσουμε ένα ξενοδοχείο εκεί που θα ανταγωνιστεί τα ξενοδοχεία της πόλης, είναι να δημιουργήσουμε μια τουριστική δομή που αφενός μεν να μπορεί να υποστηρίξει την κρουαζιέρα και ενδεχομένως μια home porting κρουαζιέρα που σημαίνει μια ή δυο διανυκτερεύσεις πριν ή μετά το ταξίδι, αλλά με έναν τέτοιο τρόπο που θα στέλνει δουλειά σε όλη την τουριστική υποδομή της ευρύτερης περιοχής και όχι μόνο της πόλης. «Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, αλλά δύσκολο στοίχημα. Δεν έχουμε καταλήξει, αλλά μπορούμε να καταλήξουμε», όπως είπε.

 

Οι χρήσεις του πρώτου προβλήτα

Αναφέρθηκε ακόμη στις χρήσεις του πρώτου προβλήματα του λιμανιού, δηλώνοντας πως αισθάνεται μεγάλη δικαίωση γιατί ήταν από εκείνους  που πίστεψαν και βοήθησαν να έρθουν πολιτιστικοί θεσμοί μέσα στο λιμάνι. «Γιατί αυτό ξεπερνά το άτοπο στην ουσία δίλημμα πόλη-λιμάνι. Δεν υπάρχει τέτοιο δίλημμα. Το λιμάνι δεν θα υπήρχε χωρίς την πόλη και σίγουρα η πόλη δεν θα υπήρχε με αυτά τα χαρακτηριστικά χωρίς το λιμάνι», τόνισε. Ένα τρίτο στοιχείο στο οποίο στάθηκε ήταν αυτό της καλλιέργειας προσδοκιών «που δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν». Για παράδειγμα η δημιουργία υποδομών όπως μαρίνα mega γιοτ που, όπως είπε πολύ εύκολα αναπαράγεται και αναπαρήχθη στο παρελθόν, χωρίς ποτέ να υλοποιηθεί. Δεν μπορεί, όπως είπε, να έχει χαρακτηριστικά ουσίας αν δεν μπορεί να προσελκύσει την αντίστοιχη αγορά. Εξάλλου εκτίμησε ότι όσο δεν υπάρχει ικανή ζήτηση ακτοπλοϊκής κίνησης στην περιοχή της Μακεδονίας, δεν θα έχουμε σοβαρή ακτοπλοϊκή κίνηση, προσθέτοντας ότι το λιμάνι δεν είναι οδηγός σε αυτήν τη διαδικασία.

Τέλος, τόνισε ότι πρέπει να αξιοποιηθεί η εκπληκτική ιστορικότητα του λιμανιού και η σχέση του με την πόλη. Εμείς κάτι προσπαθούμε να κάνουμε αυτήν την στιγμή, είπε ο κ. Θεοφάνης, ο οποίος δεν θέλησε, ωστόσο, να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες σε αυτήν τη φάση. Μάλιστα, ανέφερε ότι οι Γάλλοι, που συμμετέχουν με σημαντικό ποσοστό στην κοινοπραξία που ανέλαβε το λιμάνι, κατά τύχη, έχουν ιστορικά περάσει και είναι οι κατασκευαστές τoυ λιμανιού στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα.

Ανακοίνωσε, κλείνοντας, ότι την επόμενη εβδομάδα θα γίνει στη Θεσσαλονίκη το Δ.Σ. της Terminal Link του τεχνικού εταίρου της κοινοπραξίας, τονίζοντας ότι αυτό «υπογραμμίζει πραγματικά το ενδιαφέρον του Γάλλου εταίρου μας για αυτήν την επένδυση στην οποία συμμετέχει.

 

Μόνο 4 κρουαζιερόπλοια το 2017

Ιδιόμορφη περίπτωση για τον τουρισμό χαρακτήρισε την κρουαζιέρα ο κ. Βασίλης Σφυροέρας Project Director, της Hill International, από το βήμα του ίδιου συνεδρίου, καθώς, όπως είπε, σχετίζεται πάντα με το περιβάλλον. Ειδικά στην ανατολική Μεσόγειο με όλα αυτά που συμβαίνουν αυτήν τη στιγμή, είναι ευχής έργο ότι έχει καταφέρει να κρατήσει και ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη ένα ποσοστό κρουαζιέρας, όπως είπε, αναφέροντας πάντως ότι στον ΟΛΘ είχαμε μόνο 4 κρουαζιερόπλοια το 2017 «και αυτό δεν έχει να κάνει τόσο με υποδομές αλλά με το περιβάλλον». Ανέφερε ακόμα ότι η Θεσσαλονίκη έχει δυνατότητα να δεχθεί μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια,  λόγω της φυσικής μορφής του λιμανιού αλλά χρειάζεται να γίνουν και άλλες ενέργειες.

Κατά τον ίδιο, πρέπει να δημιουργηθούν κατάλληλες υποδομές εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιών και στα δυο λιμάνια, να αναβαθμιστεί η συνεργασία μεταξύ των εταιριών κρουαζιέρας και των λιμανιών, να προσελκύσουμε πελάτες και από άλλες χώρες όπως η Ασία και να βελτιώσουμε υπηρεσίες και να αναπτυχθούν οι χερσαίες μεταφορές καθώς και να συνδέσουμε τα λιμάνια με τα αεροδρόμια και τους τερματικούς σταθμούς κρουαζιέρας με τα αεροδρόμια. Υποστήριξε ακόμη ότι πρέπει να αναληφθούν θεσμικές πρωτοβουλίες από κράτος και φορείς, να υπάρχει στοχευμένη  πολιτική κρουαζιέρας και να προωθήσουμε τα λιμάνια σε διεθνή φόρα. Επίσης, ανάφερε ότι ο ΟΛΠ έχει σχεδιάσει τρία πεντάστερα ξενοδοχεία μέσα στο λιμάνι σε παλιές αποθήκες που ήταν εγκαταλειμμένες για χρόνια.

Πάντως, ο γ.γ. Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης του υπουργείου Τουρισμού, υποστήριξε ότι υπάρχει πολιτική για την κρουαζιέρα και εθνική επιτροπή Κρουαζιέρας.

Σημειώνεται ότι το συνέδριο που φέτος είχε θέμα «Ποιότητα στη Μαζικότητα – Η Συνταγή της Επιτυχίας», διοργάνωσαν τα 5 διμερή Επιμελητήρια, το Ελληνο-Αμερικανικό, Ελληνοβρετανικό, Ελληνογαλλικό, Ελληνογερμανικό και το Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, στις εγκαταστάσεις του Συνεδριακού Κέντρου «Ιωάννης Βελλίδης» της Θεσσαλονίκης.

Οι εργασίες του συνεδρίου κάλυψαν κρίσιμες επίκαιρες ενότητες θεμάτων όπως Ανθρώπινο Δυναμικό: η πιο σίγουρη επένδυση, Οι υποδομές ως θεμέλιο της τουριστικής ανάπτυξης, Σχεδιασμός και εξοπλισμός σύγχρονων τουριστικών μονάδων και Τεχνολογία και τεχνογνωσία : οι έξυπνες λύσεις του αύριο.